Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Testy bety Napoleona



Niesmiertelnik
21-01-2010, 09:28
W ramach testów chciałbym też sprawdzić te rzeczy, które interesują Was najbardziej.
Proszę o pytania w tym temacie. Mam nadzieję że będzie ich dużo i będą pozbawione dodatkowych komentarzy, które mogą czynić temat mocno nieczytelnym. Będzie to również lepsze dla mnie, bo pomimo mojego uzależnienia od TW zasoby czasowe mam trochę ograniczone i nie chciałbym przedzierać się przez stare naleciałości i nabrzmiałe pretensje. Mam nadzieję że mnie zrozumiecie i nie potraktujecie tego jako zadzieranie nosa czy cuś tam cuś tam ;).

Weźcie pod uwagę, że nie mogę ocenić niczego co jest związane z trybem multi, jak również nie jestem w stanie sprawdzić na tym etapie wielu elementów pojawiających się w grze na późniejszych etapach.
Mam do dyspozycji jedną bitwę i małą kampanię włoską mającą miejsce na początku drogi Napoleona.

Od razu dodam że jestem po pierwszych testach interfejsu, sprawdziłem zachowanie się jednostek piechoty w walce strzeleckiej, ustaliłem jak wygląda kwestia reakcji na rozkazy, przetestowałem skuteczność artylerii, wiem już co nieco na temat miodności graficznej i niektórych udogodnień wbudowanych w menu gry, zacząłem testować system morale, mam pierwsze wnioski dotyczące kawalerii, przymierzam się do szerszych testów systemu zmęczenia, rozpocząłem kampanię, ale gram trzecią turę, więc niewiele mogę powiedzieć na tym etapie.

To tak w telegraficznym skrócie.
Chciałbym przygotować pełen raport na sobotę, ale obawiam się że ilość detali które mam do sprawdzenia może mi to skutecznie uniemożliwić. Zobaczymy.

Herr Puzon
21-01-2010, 09:49
Czy mógłbys sprawdzić dokładnie jak dziala system generała?? W filmiku byla mowa ze podnosi morale itp. Jak to sie ma w rzeczywistosci?
Czy zmieniło się cos z oblężeniem miast?
Jak wyglądają same miasta (czy tak samo jak w empire klika budynków na krzyż??)
Artyleria jest dużo mocniejsza i jak jest z jej celnością??
Czy jest więcej rodzaju jednostek niż w Empire, (oczywiscie na tym etapie gry jak oceniasz)??
Jak jest z udzwiękowieniem? Jaka jest muzyka? A przedewszystkim jak z odgłosami jak oceniasz poszlo do przodu??

Ferrou
21-01-2010, 10:23
Również mam parę pytań:

1. Jakie są cele w kampanii włoskiej? (trzeba zająć konkretne 'z nazwy' tereny?)
2. Skoro masz możliwość rozegrania jedynie kampanii włoskiej (1796-97), to czy możesz napisać jaki jest ustrój polityczny Francji?
3. Czy w tej kampanii istnieje frakcja państwa papieskiego?
4. Jakie są frakcje grywalne w kampanii włoskiej? Innymi słowy: czy oprócz Francji, można pograć kim innym?
5. Czy wraz z rozpoczęciem kampanii, ma się dostęp do "tych lepszych" formacji jak np. Dragoni czy Grenadierzy?

chudolf
21-01-2010, 10:41
1. Czy muszkiety mają nadal beznadziejny dźwięk wystrzału i czy to model z ETW z okropnym mocowaniem bagnetu który wygląda jak mufa dwóch rurociągów.

2. Która piechota liniowa jest najlepsza? [ w ETW najwięcej morali z piechoty liniowej miała Wlk Brytania, jak jest teraz? ]

3. Czy pierwszy szereg piechoty liniowej klęka przy strzale?

4. Liczebność grenadierów w porównaniu do Fizylierów/Muszkieterów. Czy grenadierzy posiadają granaty?

5. Czy ułani/lansjerzy mają nadal te dziwne dzidy?

Godlike
21-01-2010, 11:31
1. Czy nadal strzelają pierwsze trzy linie czy czwarta i piąta jeśli jest to też?

mrozekmd
21-01-2010, 13:48
1)Czy jest krew albo brud na mundurach zolnierzy?

Memnon[pl]
21-01-2010, 14:31
1.Czy poprawiono AI na mapie kampanii?
2.Czy jest krew?
3.Czy wróg dalej stoi bezczynnie i czeka aż wybijesz mu połowe armii artylerią,a dopiero później rusza?
4.Jak wygląda oblężenie/obrona miasta?

Misioleon*
21-01-2010, 15:08
Krótko:
1. Czy wprowadzono jakiś system formacji oddziału ? (w ETW można sobie ustawić jaką się chce kolumnę czy linię, a to przecież niehistoryczne - było raptem kilka używanych formacji o określonej głębokości i szerokości.)
2. Podobnie jak wyżej, czy udoskonalono formacje dla całej armii ? (do tej pory wybór był raczej ograniczony i niepraktyczny)
3. Jak zrealizowana jest sprawa zaopatrzenia ? (bo ponoć takowy system się pojawił)
4. Jak jest z ostrzałem muszkietowym, czy teraz też liniówką w kilka salw można rozstrzelać wrogi oddział ? (w ETW było to zupełnie ahistorycznie przegięte. Celność i donośność ówczesnej broni była słaba, w czasach napoleońskich mogłaby być lepsza ale... nadal oddziały powinny się trochę poostrzeliwać zanim wytłuką się do ostatniego)
5. Ktoś już pytał, ale mnie to też nurtuje, co z lansjerami/ułanami - czy są/będą i czy nadal mają rohatyny zamiast lanc?
6. Może przedwczesne pytanie jak na to co udostępnili w becie, ale czy są jakieś fajne elitarne jednostki i jak się ewentualnie mają do innych?
Z wyrazami szacunku - Misio

Herr Puzon
21-01-2010, 18:58
Mam jeszcze jedno pytanie nie związane do końca z samą rozgrywką... Czy przed premierą dadzą demo Napoleona??

Marquess Alec Fortescue
22-01-2010, 09:03
Ja chcę tylko znać optymalizację z ciekawości (na oficjalnym gameplay trailerze cięło :D).

Listę jednostek Imperium Brytyjskiego (bardzo bym prosił o kompletną kawalerię)

I tyle. :>

Jarl
22-01-2010, 18:55
W tym temacie mają padać wyłącznie pytania ze strony użytkowników oraz odpowiedzi Nieśmiertelnika. Wszelkie inne nader wartościowe komentarze, typu "betatesty będą w lutym" itp. będą usuwane (zbędne posty już wywaliłem).

Amrod
24-01-2010, 03:17
Czy jednostki w poszczególnych nacjach różnią się czymś więcej niż jednym punktem ataku mniej lub więcej czy dalej mamy doczynienia z replikami w każdej z nacji?

Niesmiertelnik
24-01-2010, 13:04
Odpowiedzi już jutro - jeżeli dzisiaj wyjdzie recenzja.

Marquess Alec Fortescue
24-01-2010, 15:05
Jeszcze jedno - będzie Księstwo Warszawskie? :0 Chociaż do odblokowania? Na jednym ze screenów, widziałem Hiszpanię...

Grenadier
24-01-2010, 16:41
Czy jednostki danego państwa mówią w swoim języku?

Hetman
24-01-2010, 19:01
1. Okręty
- ile nowych klas wprowadzono
- czy są jakieś specjalne okręty, np typu Victory (z tego co mi wiadomo to jest Santisima Trinidad - ma te swoje 136 - 144 dział?)
- jak zmienił się wygląd poszczególnych
2. Bitwy lądowe
- jak zmienił się system artylerii, chodzi mi o wybuchy, zasięg itd.
- czy to prawda, że podczas bitwy kule armatnie zostawiają ślad wybuchu na ziemi
- jaki jest system ostrzału piechoty, mamy ostrzał szeregami od początku i opracowujemy system pełnej salwy z trzech, czy też mamy taki jak był w ETW
- umundurowanie - historyczne jednolite czy też średniowieczne czyli różne
- Jak wygląda mapa całkowita gry, chodzi mi tu o to czy mamy w zwykłej kampanii wszystkie prowincje z 3 fabularnych czy też okrojono to
- sposoby AI na pokonanie nas, np czy Francuzi idą tyralierą czy nadal robią bączki przed naszymi strzelcami.

Marquess Alec Fortescue
24-01-2010, 21:18
Brak Księstwa Warszawskiego jest pewien? No to czekamy na dlc The Duchy of Warsaw...

voitek
24-01-2010, 21:37
Ma nie być Księstwa Warszawskiego, ale czy będą jakieś polskie jednostki oprócz tej lekkiej piechoty?
Jednostka pruska formowana z Polakow "Towarczy", szwolezerowie dla Francji

Grenadier
24-01-2010, 23:26
Jeszcze taka ciekawostka, ze w 'Imperialnej Edycji' wśród tych 10 jednostek dodatkowych jest 7 pułk lansjerów dla Francji.
To także powinni być Polacy - http://pl.wikipedia.org/wiki/7_Pu%C5%82 ... jer%C3%B3w (http://pl.wikipedia.org/wiki/7_Pu%C5%82k_Szwole%C5%BCer%C3%B3w-Lansjer%C3%B3w) :)

piernik
25-01-2010, 20:23
No i kiedy będzie ta recenzja? Najpierw miała być w sb, później w nd a jest pn i nadal nie ma :/

Marquess Alec Fortescue
26-01-2010, 08:47
Jest za to artykuł na http://www.gram.pl opisujacy parę wrażeń z bety.

piernik
26-01-2010, 09:29
Recenzja pojawiła się na stronie głównej :)

Misioleon*
27-01-2010, 09:41
Jako że z jakiegoś powodu nie mogę umieścić komentarza na stronie głównej, pozwolę sobie tutaj:

DOBRA ROBOTA NIEŚMIERTELNIK :!: :!: :!: DZIĘKI ZA ZAANGAŻOWANIE :!: JESTEM POD WRAŻENIEM SZCZEGÓŁOWOŚCI OPISU BETY :o :o

glaca
27-01-2010, 10:38
a gdzie ten opis własciwie sie znajduje..?

Salvo
27-01-2010, 13:18
Mam kilka próśb:
1.W jakim formacie są pliki z daty?
2.Próbowaliście otworzyć dbeditorem/PFM em?

Ensis
27-01-2010, 16:40
beta test gry:Napoleon: Total War-gry-online.pl
http://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=6348

Grenadier
27-01-2010, 17:04
Ta recenzja nie opisuje prawie, że najważniejszego... bitew.

Niesmiertelnik
27-01-2010, 20:20
Mam ostatnio mnóstwo pracy, ale juz dzisiaj wieczorem postaram się wkleic odpowiedzi.... przynajmniej część.

Grenadier
27-01-2010, 21:07
Napiszę swoje pytania na forum aby było trochę ładu i składu.

1. Czy nadal jest efekt 'komety' za latającymi pociskami?
2. Czy dodali ogień z luf muszkietów jak to jest pokazane na filmach?
3. Czy lekka piechota nadal jedną salwą zabija połowę oddziału walczącego w szyku liniowym, zwartym?

Niesmiertelnik
27-01-2010, 22:17
Czy mógłbys sprawdzić dokładnie jak dziala system generała?? W filmiku byla mowa ze podnosi morale itp. Jak to sie ma w rzeczywistosci?
są dwa przyciski dzięki którym generał może dokonać dwóch rodzajów zabiegów na jednostkach znajdujących się w kole.
1.Podnieść wszystkim jednostkom morale.
2. Podnieść wskazanej jednostce poziom wyszkolenia.
Jest limit tych operacji wskazany na przycisku
Czy zmieniło się cos z oblężeniem miast?
Chyba nie, poza jedna rzeczą. Mozna przeciwnika wezwać do poddania się i jak jest mniej liczebny to raczej skorzysta i się wycofa
Jak wyglądają same miasta (czy tak samo jak w empire klika budynków na krzyż??)
{i]Budynków jest duzo, a w połowie z nich AI uwielbia kampować[/i]
Artyleria jest dużo mocniejsza i jak jest z jej celnością??
[Artyleria jest masakrycznie mocna i jeszcze bardziej celna. Salwa może zniszczyć cały oddział kawalerii
Czy jest więcej rodzaju jednostek niż w Empire, (oczywiscie na tym etapie gry jak oceniasz)??
Nie wiadomo. Nie mam oprogramowania które dałoby mi sie dobrać do plików data
Jak jest z udzwiękowieniem? Jaka jest muzyka? A przedewszystkim jak z odgłosami jak oceniasz poszlo do przodu??
Odgłosy w tej wersji gry są jak w Empire, ale to tylko beta - nie zmieniono nawet muzyki
1. Jakie są cele w kampanii włoskiej? (trzeba zająć konkretne 'z nazwy' tereny?)
Trzeba otworzyć sobie drogę na Wiedeń, czyli zająć Klagenfurt
2. Skoro masz możliwość rozegrania jedynie kampanii włoskiej (1796-97), to czy możesz napisać jaki jest ustrój polityczny Francji?
Republika
3. Czy w tej kampanii istnieje frakcja państwa papieskiego?
Tak. Poczyna sobie całkiem śmiało
4. Jakie są frakcje grywalne w kampanii włoskiej? Innymi słowy: czy oprócz Francji, można pograć kim innym?
Mozna pograć tylko Francją
5. Czy wraz z rozpoczęciem kampanii, ma się dostęp do "tych lepszych" formacji jak np. Dragoni czy Grenadierzy?
Trzeba rozwinąć budynki do drugiego poziomu, ale za jedna misję dostaje sie oddział grenadierów, czyli w sumie na wczesnym etapie mozna mieć max 2 takie jednostki
1. Czy muszkiety mają nadal beznadziejny dźwięk wystrzału i czy to model z ETW z okropnym mocowaniem bagnetu który wygląda jak mufa dwóch rurociągów.
Nie wiem, nie zwracałem na to uwagi - to nieistotne w ocenie gameplayu
2. Która piechota liniowa jest najlepsza? [ w ETW najwięcej morali z piechoty liniowej miała Wlk Brytania, jak jest teraz? ]
Nie ma pełnej listy jednostek i ich statystyk, więc nie da sie tego ustalić
3. Czy pierwszy szereg piechoty liniowej klęka przy strzale?
Wszystkie szeregi stoją
4. Liczebność grenadierów w porównaniu do Fizylierów/Muszkieterów. Czy grenadierzy posiadają granaty?
Jest to nadal mniejsza jednostka - 75% liniówki; ma granaty[/i]
5. Czy ułani/lansjerzy mają nadal te dziwne dzidy?
Niggdy mnie to nie interesowało, ale w rzeczy samej jak spojrzałem to mi to bardziej na oszczep z RTW wyglądało
1. Czy nadal strzelają pierwsze trzy linie czy czwarta i piąta jeśli jest to też?

1)Czy jest krew albo brud na mundurach zolnierzy?
[i]Musze to sprawdzić
1.Czy poprawiono AI na mapie kampanii?
Wydaje mi się że tak
2.Czy jest krew?
Musze to sprawdzić
3.Czy wróg dalej stoi bezczynnie i czeka aż wybijesz mu połowe armii artylerią,a dopiero później rusza?
Nie. AI jest aktywne i ma swój plan. Nie zawsze dobry ale to juz i tak coś...
4.Jak wygląda oblężenie/obrona miasta?
Tak jak opisałem w recenzji w części poświęconej kampanii

1. Czy wprowadzono jakiś system formacji oddziału ? (w ETW można sobie ustawić jaką się chce kolumnę czy linię, a to przecież niehistoryczne - było raptem kilka używanych formacji o określonej głębokości i szerokości.)
Nadal mozna sobie ustawiać co się chce
2. Podobnie jak wyżej, czy udoskonalono formacje dla całej armii ? (do tej pory wybór był raczej ograniczony i niepraktyczny)
Niestety nie miałem czasu by to sprawdzic, ale to nigdy nie był mocny punkt serii
3. Jak zrealizowana jest sprawa zaopatrzenia ? (bo ponoć takowy system się pojawił)
Opisałem w kampanii
4. Jak jest z ostrzałem muszkietowym, czy teraz też liniówką w kilka salw można rozstrzelać wrogi oddział ? (w ETW było to zupełnie ahistorycznie przegięte. Celność i donośność ówczesnej broni była słaba, w czasach napoleońskich mogłaby być lepsza ale... nadal oddziały powinny się trochę poostrzeliwać zanim wytłuką się do ostatniego)
Troche to trwa, ale niektóre jednostki robia naprawdę niezła siekę
5. Ktoś już pytał, ale mnie to też nurtuje, co z lansjerami/ułanami - czy są/będą i czy nadal mają rohatyny zamiast lanc?
CVos tam maja i to jest zdecydowanie brzydkie ;D
6. Może przedwczesne pytanie jak na to co udostępnili w becie, ale czy są jakieś fajne elitarne jednostki i jak się ewentualnie mają do innych?
Jest stara Gwardia i ma mnóstwo atrybutów, super atak, morale, defens i parametry strzeleckie
Czy przed premierą dadzą demo Napoleona??
Nie wiem, tego nie ma w becie
Ja chcę tylko znać optymalizację z ciekawości (na oficjalnym gameplay trailerze cięło :D).
Na podanym przeze mnie sprzęcie nic nie tnie
Listę jednostek Imperium Brytyjskiego (bardzo bym prosił o kompletną kawalerię)
Nie ma Custom Battles, więc nie ma listy jednostek brytyjskich. Pliki jak na razie sa nie do odczytania... a przynajmniej ja nie potrafię
Czy jednostki w poszczególnych nacjach różnią się czymś więcej niż jednym punktem ataku mniej lub więcej czy dalej mamy doczynienia z replikami w każdej z nacji?
Nie ma jak tego porównać, mamy tylko Austrię i Francję i brak info
Jeszcze jedno - będzie Księstwo Warszawskie? :0 Chociaż do odblokowania? Na jednym ze screenów, widziałem Hiszpanię...
Nie będzie. Hiszpania będzie niegrywalna. na mapie dużej kampanii ma jedną prowincję raptem - to widzialem w jakimś filmie
Czy jednostki danego państwa mówią w swoim języku?
Tak
1. Okręty
- ile nowych klas wprowadzono
- czy są jakieś specjalne okręty, np typu Victory (z tego co mi wiadomo to jest Santisima Trinidad - ma te swoje 136 - 144 dział?)
- jak zmienił się wygląd poszczególnych
Błagam.... nie ma tego w becie... Hetman.......
2. Bitwy lądowe
- jak zmienił się system artylerii, chodzi mi o wybuchy, zasięg itd.
efektywność po prostu straszna, zasięgi podobne jak w ETW, brak szrapneli, reszta jest w opisie
- czy to prawda, że podczas bitwy kule armatnie zostawiają ślad wybuchu na ziemi
Tak, ryja rysy w ziemi
- jaki jest system ostrzału piechoty, mamy ostrzał szeregami od początku i opracowujemy system pełnej salwy z trzech, czy też mamy taki jak był w ETW
W kampanii jest to tak jak opisałem, podobnie w Ligny, gdzie mamy jednostki z pozniejszego okresu
- umundurowanie - historyczne jednolite czy też średniowieczne czyli różne
mało wazny element, ale chyba dośc znormalizowane
- Jak wygląda mapa całkowita gry, chodzi mi tu o to czy mamy w zwykłej kampanii wszystkie prowincje z 3 fabularnych czy też okrojono to
Nie rozumiem
- sposoby AI na pokonanie nas, np czy Francuzi idą tyralierą czy nadal robią bączki przed naszymi strzelcami.
Nie ma bączków, nie ma pełzania kupą. Jest linia i całkiem mądre zachowania piechoty. Gorzej z artylerią i cavem
Ma nie być Księstwa Warszawskiego, ale czy będą jakieś polskie jednostki oprócz tej lekkiej piechoty?
Z bety to nie wynika
1.W jakim formacie są pliki z daty?
Wszystko jest w jednym packu
2.Próbowaliście otworzyć dbeditorem/PFM em?
Nie działa obecna wersja, podobnie jak poprzednia nie mozna było otworzyć 1.5
1. Czy nadal jest efekt 'komety' za latającymi pociskami?
Tak
2. Czy dodali ogień z luf muszkietów jak to jest pokazane na filmach?
Tak
3. Czy lekka piechota nadal jedną salwą zabija połowę oddziału walczącego w szyku liniowym, zwartym?
Zdecydowanie nie i potrzebuje więcej czasu

roman zabawa
27-01-2010, 22:59
Tytułem uzupełnienia tych ułanów - pamiętając o różnicach między francuskim a polskim odpowiednikiem, wyglądają poprawnie. Pamiętajmy, że formacja ta we Francji pojawiła się późno i powstała głównie w wyniku przekształcenia regimentów dragońskich w lansjerskie. Stąd kaski i kolor zielony u Francuzów, a podejrzewam że i lance mogą wyglądać różnie, niż nasze, z proporczykami. Na chwilę obecną ciężko mi rozstrzygać.

Zresztą ostatnio u znajomego w Ospreyu tyczącym kawalerii Fryderyka Wielkiego widziałem jazdę pruską uzbrojoną w tak swego czasu wyśmiewane lance z grubym grotem. Wygląda na to, że graficy nie biorą pomysłów tak zupełnie z powietrza jak się powszechnie uważa.

exNowy
28-01-2010, 14:40
Z obszernej recenzji Nieśmiertelnika wnoszę iż CA dokonało pewnych poprawek, ale nadal istnieje masa błędów i niedoróbek.
Jeśli po tej recenzji bety przyjrzy się także kolejnym screenom to widać to jeszcze wyraźniej.

W grze pozostają idiotyczne granaty grenadierów, wzrosła za to nazbyt siła armat, a formacje i ogólna walka nadal ma sporo mankamentów, zwłaszcza jeśli chodzi o realistyczność i odzwierciedlenie historyczne tych elementów. Głębokie strzelające szyki, a zwłaszcza wariackie wybuchy i ogniste salwy muszkietów nie poprawiają wyglądu, a wręcz wzbudzają zaniepokojenie o brak realizmu.

Mundury, broń i niektóre flagi również nie oddają wpełni tego co powinny, a były to istotne elementy identyfikacji jednostek na polu walki. Obniża to istotnie walory wizualne gry mimo, że jest tu już znacznie lepiej niż w E:TW.

O grywalności raczej trudno mówić na podstawie jednej kampanii z bety, niemniej i tu widać, że nie ma tam jeszcze perfekcji.

Zatem nadal otwarte pozostaje pytanie, czy epoka napoleońska, która była czasem określana epoką wielkich zmagań armii w pięknych mundurach, będzie należycie odzwierciedlona w N:TW i czy gra ta przyniesie satysfakcje graczom i miłośnikom tej epoki?

Grenadier
28-01-2010, 15:26
Ach exNowy, cały czas jedziesz z tym narzekaniem zmieniając tylko tematy no ale takie twoje prawo. :)
Odpowiem na twoje pytanie:
Napoleon Total war będzie dotychczas grą, która najlepiej odzwierciedla wojny Napoleońskie. Pisałem Ci już abyś odróżnił grę od rzeczywistości, czasami efekty specjalne nie idą za bardzo z realizmem ale dodają klimatu grze. Trzeba takze czasami odchodzić od historyczności aby wzmocnić grywalność gry. Zapewne nigdy nie powstanie gra idealnie dopracowana historycznie a jak anwet powstanie to wyprą ją gry odbiegające od historii ale z lepszymi efektami.
Artyleria? Mi się nawet podoba, że teraz swoje jednostki trzeba będzie ustawiać pod względem terenu aby ich osłaniał przed ostrzałem artyleryjskim.
Gra niedopracowana bla, bla, bla... znajdź lepszą. Może 'Kozacy"? Tam przynajmniej nie widać czy ktoś ma mundur niewyprasowany...

maticmg
28-01-2010, 18:27
mam pytania dotyczace zachowania panst kierowanych przez komputer

czy nadal odzruca kazda propozycje pokoju nawet gdy zajelismy juz prawie wszystkie jego prowincje i oblegamy stolice ostatniej

w empire zdarzaly sie takie sytuacje ze jakies jakies panstewko z jedna prowincja i kilkoma marnymi oddzialami wypowiadalo mi wojne( to nic ze przy wszystkich granicach staly moje gotowe odzdzialy) wydaje mi sie ze takie panstwo powinno siedziec cicho i za bardzo nie wychylac...a tak ture pozniej juz go nie ma

exNowy
28-01-2010, 21:45
Ach exNowy, cały czas jedziesz z tym narzekaniem zmieniając tylko tematy no ale takie twoje prawo. :)
Odpowiem na twoje pytanie:
Napoleon Total war będzie dotychczas grą, która najlepiej odzwierciedla wojny Napoleońskie. Pisałem Ci już abyś odróżnił grę od rzeczywistości, czasami efekty specjalne nie idą za bardzo z realizmem ale dodają klimatu grze. Trzeba takze czasami odchodzić od historyczności aby wzmocnić grywalność gry. Zapewne nigdy nie powstanie gra idealnie dopracowana historycznie a jak anwet powstanie to wyprą ją gry odbiegające od historii ale z lepszymi efektami.
Artyleria? Mi się nawet podoba, że teraz swoje jednostki trzeba będzie ustawiać pod względem terenu aby ich osłaniał przed ostrzałem artyleryjskim.
Gra niedopracowana bla, bla, bla... znajdź lepszą. Może 'Kozacy"? Tam przynajmniej nie widać czy ktoś ma mundur niewyprasowany...
Przyganiał kocioł garnkowi ....
Waść też zmieniasz tematy i dalej narzekasz, że inni narzekają, ja zaś krytykuję jedynie to co mi się niepodoba.

Chciałbym też aby N:TW był grą, która poprawnie odzwierciedli wojny napoleońskie. Niestety narazie ani screeny, ani pierwsze recenzje bety mnie nie przekonują. Pokazane efekty specjalne raczej odejmują niż dodają klimatu grze. Efekciarskie fajerwerki, zbytnie odchodzenie od historyczności nie wzmacniają tej mitycznej grywalności. Historyczny Napoleon we Włoszech miał mniej armat niż Austriacy, ale dzięki aktywnej strategii pokonał ich tam nawet pare razy. Obawiam się iż w N:TW po takiej jak ukazują to niektórzy recenzenci, śmiercionośnej kanonadzie mógłby mieć spore kłopoty.

Ten ostatni aspekt był lepiej oddany nawet w przywołanych napoleońskich Kozakach, grze z przed 5 lat! Tam przynajmniej jak się chce to można tworzyć więcej niż 20 oddziałów, ułani mają lance z proporczykami, piechota walczy w znośnych formacjach, a armaty potrzebują trochę czasu, aby przetrzebić nieprzyjacielskie oddziały. Niestety tam też jest sporo mankamentów.

Póki co nie dostrzegam więc na rynku gry, która poprawnie prezentowała by wojny napoleońskie. Zwłaszcza prawidłową walkę odpowiednio sformowanych i ubranych oddziałów. I nie szukam tam każdego guzika, czy prawidłowości kroju każdej fałdki munduru. Niemniej musi być prawidłowa broń, barwa, formacje, mundury, sztandary i walka oddziałów.

Filmor
28-01-2010, 21:46
A ja mam pytanie odnośnie poziomów trudności w bitwie. Chodzi o to czy poziom h i vh bardzo nas oszukuje i czy starcie równych jednostek kończy się zmasakrowaniem naszego oddziału. Dla ułatwienia powiem, że w RTW to było przegięcie bo statystyki jednostek nie miały żadnego znaczenia, natomiast w MTW2 było to już całkiem znośne bo przeciwnik miał podboostowane chyba tylko morale...

roman zabawa
29-01-2010, 09:30
Maticmg - wydaje mi się, że kampania włoska nie pozwala na właściwą ocenę dyplomacji NTW. Albo inaczej: kampania cesarska będzie zdecydowanie bardziej skomplikowana, więc w swojej recenzji pominąłem wiele spekulacji jako nieuprawnione. Chciałbym żeby czytający cały czas o tym pamiętali - grając nie widzieliśmy większości bitew historycznych, multiplayera, kampanii online, bitew morskich oraz kampanii egipskiej i cesarskiej.

exNowy, Grenadier - CA stworzyło własną wizję pole walki, w której realizm historyczny ogranicza się tylko do występujących jednostek. Zresztą nie po raz pierwszy, tyle że o ile w Romie efektem był najbogatszy taktycznie system walki multiplayerowej, a w Medievalu II- bardzo grywalny, tutaj, czyli w E i NTW, nie byli do końca przekonani. Stąd błądzenie w ciemności, czyli wydawanie kolejnych patchy. Jednak brną dalej czego efektem mniej skuteczny ogień muszkietowy w stosunku do Empire (jakby poprzednia epoka miała lepszą broń), ale jeszcze lepsza artyleria, czyli np. zapomnijmy o jednym z najważniejszych formacji piechoty napoleońskiej. Wielkiej Kolumny takiej jak spod Wagram w innych celach niż samobójczych nie opłaca się formować.

Filmon - wygląda na to, że nic się nie zmieniło = im wyższy, tym komp bardziej podpakowany.
Ale za to lepiej manewruje (jak na kompa oczywiście).

Ibran - co się stało z moim postscriptum - parafrazą Kazika? 8-)
("Kto ściąga totalwara z torrentów jest k...tasem i niech sp...rdala")


JESZCZE JEDNO - jak pamiętam testowanie bety Empire, tam m.in. dyplomacja inaczej się zachowywała niż w podstawce na kolejnych patchach (AI tworzyło wielkie bloki sojusznicze i np. wybuch wojny z naszą frakcją powodował wojnę z sojusznikami naszego wroga, ale i nasi alianci się aktywizowali). Możliwe, że to co zobaczymy z Niesem po premierze, będzie dla nas taką samą nowością jak dla innych kupujących.

exNowy
29-01-2010, 10:19
Z powyższego wnoszę Romanie, że CA niestety nie potrafiło dobrze pokazać w grze wielu istotnych aspektów epoki napoleońskiej.

Skoro są problemy ze zbyt silną artylerią strzelającą w nieskończoność, zbyt skutecznymi muszkietami, dziwnymi formacjami, nieprawidłowymi szarżami i walką kawalerii, a mamy idiotyczne granaty grenadierów, wielkie ogniste wybuchy i istnieje wiele innych mankamentów pola walki oraz niedopracowanych detali to znaczy, że twórcy chyba nie wyciągnęli wniosów z kłopotów E:TW. Nadal wolą dawać do gry kiepskie "efekty specjalne" zamiast tego co powinno znaleść się w grze przedstawiającej wojny Napoleona.

Już przy okazji twojej recenzji, która była prezentowana na stronie głównej pytałem czy to aż takie trudne, by zrobić podstawowe sprawy poprawnie i choć trochę zgodne z realiami epoki której gra ponoć dotyczy?

Niestety nie mogę zajrzeć ponownie do twojej recenzji ani czytać tam komentarzy. Czyżby coś tam też szwankowało?

roman zabawa
29-01-2010, 11:39
Też Mozilla nie wpuszcza mnie do komentarzy i wchodzę przez IE ;)

Co do pola bitwy - zauważ, że od Roma (może i wcześniej, ale nie pamiętam dobrze) pole bitwy nie było wiarygodne. Bo co - Rome z rozmaitymi dziwnymi jednostkami typu przepakowany Egipt z epoki bitwy pod Kadesz? Mediewal II, gdzie jazda cwałowała rozkosznie wraz ze swoją piechotą, wpadała w nią i wypadała bez strat w infanterii? Tylko w tamtych częściach gra była grywalna, a teraz ani nie jest historycznie ani grywalnie - przynajmniej na lądzie dla mnie.

No i mała poprawka - wydaje mi się, że muszkiety w NTW są SŁABSZE niż w ETW i zdaje się Nieśmiertelnik odniósł podobne wrażenie.

exNowy
29-01-2010, 12:23
Też Mozilla nie wpuszcza mnie do komentarzy i wchodzę przez IE Dziwi mnie tylko dlaczego nie mogę czytać swobodnie twojej recenzji i komentarzy, a Nieśmiertelnika mogę?

No i mała poprawka - wydaje mi się, że muszkiety w NTW są SŁABSZE niż w ETW i zdaje się Nieśmiertelnik odniósł podobne wrażenie. He, he jasne, nie twierdziłem inaczej tzn że muszkiety są silniejsze, stwierdziłem jedynie, że nadal są one zbyt skuteczne, przez co linia rozstrzelać może zbyt łatwo kolumne, a jak wiadomo nie zawsze było to takie proste. Dlatego francuskie kolumny początkowo łamały linie koalicjantów. Ci ostatni też zaczęli stosować kolumny, choć nie było to takie oczywiste remedium na zwycięstwo, bo kolumny były wrażliwe np. na ostrzał z armat lub dużej liczby tyralierów, którzy wycofywali się pod jej naporem, ale nie dawali się rozbić jak formacja stojąca w linii. Dlatego też atak kolum bywał poprzedzany skoncentrowanym ostrzałem artyleryjskim, osłaniany własnymi tyralierami/woltyżerami i kierowany we wrażliwe miejsce wroga.
Niemniej podstawą walki ogniowej była ciągle linia, bo tylko tak można było strzelać salwami dla wzmocnienia efektu mało celnego ognia muszkietów.

CA mogło i powinno osłabić celność muszkietów, albo dać dziwny bonus słabszej wrażliwości kolumny na ogień linii muszkietów. Ostatecznie ci z pierwszych szeregów kolumny mogli dostawać więcej kulek, ale ci z tyłu czasem nawet nie byli draśnięci i w końcu dobierali się do cienkiej 3 szeregowej linii wroga, którą rozganiali impetem i bagnetem. Ważna jest tu też rola morale oddziałów.

roman zabawa
01-02-2010, 09:59
W ramach poprawek recenzji - świtom generalskim przyglądałem się przy bitwie pod Ligny i tam obaj oponeńci wyglądają jak żywi. Teraz coś mnie tknęło, popatrzałem na bitwę w kampanii włoskiej i oczywiście każdy generał wygląda identycznie. Czyli w bitwach historycznych można różnicować, ale kampanijnych - nie :?

Dojrzałem w kampanii włoskiej kolejną jednostkę polską. A właściwie akcent w opisie. Chodzi o legiony lombardzko - cisalpejskie, rekrutowane po zdobyciu Mediolanu. Jest to lekka piechota (formacja skrimish), będąca lepszym odpowiednikiem francuskich strzelców pieszych. Mundury zielone, w rzeczywistości polskie legie zachowały swoje narodowe barwy, ale też stanowiły część a nie całość sił.

Niesmiertelnik
01-02-2010, 17:14
Ja mam teraz małe zasrajewo w pracy i domu a do tego przetłumaczyłem recenzję na pseudo angielski i wpuściłem na TWCenter.
Niezła jazda się zrobiła, bo temat w 3 doby złapał ponad 9.000 wejść :?
Pewnie jeszcze trochę pogram w kampanię, żeby utrwalić temat i może coś jeszcze uda się wyciągnąć, choć na kampaniach w SM to ja się zbytnio nie znam :roll:

exNowy
01-02-2010, 17:47
Hm, ilość odwiedzin na TWC twojego tematu świadczy o sporym zainteresowaniu. Widać też, że większość interesuje się tym Solo Mode niż MP. Wobec takiej popularności trzeba Ci będzie trochę pokampaniować.

Dogadaj się może z Romanem Zabawą, być może on coś Ci jeszcze podpowie, zwłaszcza w kwestii odniesień do realiów historycznych w grze. Wprawdzie sliski to obszar, bo te sprawy w N:TW wyraźnie kuleją, ale gra obsadzona w epoce historycznej nie powinna mieć zbyt dużo takich błędów. Jak widać po wielu ankietach te sprawy są ważne dla wielu graczy i miłośników epoki.

Aha, jeżeli wolno mi coś jeszcze doradzić to popraw stronę edycyjną swego review, niech będzie ona bardziej przjerzysta. Używaj czasem np. boldu i odzielaj wolnym wierszem ważniejsze kwestie. Takie tłuste wypunktowanie i akapity ułatwia nie tylko czytanie, ale i podnosi szybkość odszukiwania interesujących spraw. Zwłaszcza jeśli tekst jest obszerny i dotyka wielu wątków i aspektów.

rolpa120
02-02-2010, 14:42
A ja mam pytanie czy Podczas bitwy kiedy oddala się widok to jednostki robią się niewyraźne ? Albo czy zmieniają się w szare bryły ?

roman zabawa
02-02-2010, 18:15
Ułani pozbywają się lancy. Nie wiem jaka była animacja wcześniej, ale tutaj zadają pchnięcie tylko znad głowy, do tego zdaje się nie tym końcem "kija" (grot miga im z drugiej strony).

O widoku jednostek z oddali pisałem w recenzji na stronie głównej - przy moich parametrach sprzętowych przy średnich detalach jednostki nie zmieniają się w niewyraźne bryły.

rolpa120
02-02-2010, 20:48
To dobrze. Dzięki za odpowiedź.

Niesmiertelnik
05-02-2010, 10:44
Jesteś pewien Roman co do tej lancy? Tzn - potwierdzam że dźgają nią na opak i grot trzymają nad głową :lol: , natomiast nie zauważyłem dobywania szabli w zwarciu. Po mojemu to trzymają cały czas lancę nad głową i tylko nią wymachują ..... tak trochę bez ładu i składu.

Update do zmęczenia

Po moich recenzjach na TWCenter i CCS odezwał się ponownie Lusted, coś tam powyjaśniał - i dobrze, ale też powiedział że po części dotyczącej zmęczenia postanowił zrobić testy żeby się absolutnie upewnić że wszystko działa jak należy.
Jego wyniki były zbieżne z wynikami uzyskanymi w ETW.

Nie pozostało mi nic innego jak powtórzyć testy w innym środowisku, ponieważ poprzednie wykonane na mapie bitwy pod Ligny odbiegały od wniosku Lusteda. Wybrałem mapę oblężenia Mediolanu (na szczęście miałem zapisaną turę)
Okazuje się, że rzeczywiście mapa Ligny musi być zabugowana, albo sama beta nie jest zbyt stabilna bo kilkakrotnie wykonane testy pokazały że Lusted ma mniej więcej rację, natomiast niepokojące jest to, że przy każdej próbie czasy się różniły (i to nie o sekundy co byłoby możliwe ze względu na nieco różne trasy biegu - dłuższy dystans w lesie, więcej gradientów).
Najgorzej było gdy wysyłałem 3 jednostki piechoty liniowej naraz. Status zmieniał się bardzo nierównomiernie i jedna jednostka byłą już bardzo zmęczona, podczas gdy inna właśnie zmieniała rozgrzany na zmęczony.
Pod spodem pokażę wyniki testów, ale generalnie wniosek jest następujący.
Zgodnie ze słowami Lusteda system zmęczenia jest identyczny jak w ETW
Dalsze testy przeprowadzę dopiero po premierze gry mając pełną wersję


Rifleman (light inf) 0 --> 350 --> 700 --> 1450 --> 2150 --> 4350
Line infantry 0 --> 350 --> 700 --> 1300 --> 1900 --> 3800
Winged hussars 0 --> 270 --> 540 --> 1600 --> 2300 --> 4400
i did not do light cavalry

Napoleon units
Chasseurs (light inf) 0 --> 350 --> 700 --> 1500 --> 2200 --> 4400
Fusilliers (line inf) 0 --> 450 --> 800 --> 1600 --> 2300 --> 6150
Light cav 0 --> 900 --> 1700 --> 3400 --> 5000 --> ???, as even when counter passed 10200 tics (17 minutes) status did not change
Dragoons (h. cav) 0 --> 450 --> 800 --> 1400 --> 2.000 --> 4200

Artyleria
Cytując Lusteda: Beta preview był przygotowany dawno temu. W międzyczasie dokonywałem zmian w statystykach artylerii i jestem przekonany, że w chwili obecnej artyleria nie jest już tak celna.

Formacja piechoty
Po pytaniu od exNowy sprawdziłem ponownie "fabryczne ustawienia" jednostek piechoty francuskiej na mapie bitewnej.
Zgodnie z jego oczekiwaniami, prawdą historyczną etc. jednostki ustawiają się w trzech rzędach i można oczekiwać że w takiej konfiguracji siła salwy z muszkietów będzie największa.
Dzięki exNowy za dociekliwość dzięki której sprawdziłem tą sprawę ponownie. Nie lubię pisać bzdur.... 8-)

A co do Twojej uwagi exNowy w sprawie przejrzystości recenzji - nie jestem członkiem Redakcji tylko wolnym strzelcem, a co za tym idzie nie umieszczam artykułów samodzielnie i nie redaguję ich.

EDIT: Oblężenia miast

To chyba najsłabszy element kampanii, ale z racji tego że dość dużo detali opisałem na TWCenter chcę updejtować informacje.

Pisałem już że jednostki AI uwielbiają chować się w budynkach. Wręcz to kochają i musi to być jeden z imperatywów wpisanych w schematy logiczne, że połowa jednostek wali na kwadrat już w chwilę po wciśnięciu Start Battle.
Nowym, bo dokonanym wczoraj, odkryciem jest zabawa w chowanego uprawiana przez "pospolite ruszenie" z miasta. Jedna jednostka schowała się za murkiem i chłopaki tak dobrze się bawili, że nie spostrzegli oddziału mojej piechoty liniowej stojącej 40m za ich plecami.
Zabawiłem się w egzekucję....padło pół oddziału, nawet się nie obejrzeli..... po prostu spanikowali.
Jest to jakiś problem ze spotting_distance i jego działaniem za plecami jednostki w tym specyficznym przypadku.

Kampania

Pisałem wcześniej, że frakcje kontrolowane przez AI są niechętne w rozmowach i nie akceptują moich propozycji.
Po kilku rozpoczętych kampaniach mogę napisać już więcej.
Przede wszystkim to, że jeszcze żadnej kampanii nie ukończyłem :shock: , ale to dlatego że mam betę po to żeby testować a nie grać, a rodzina i praca nie zostawiają mi zbyt wiele czasu.
Druga sprawa - pierwsza uwaga o niechęci AI do rozmów z Francją była generalnie prawdziwa, ale nie jest to imperatyw, ponieważ w jednej z kampanii Wenecja zaproponowała mi sojusz będąc w stanie wojny z Piedmont-Sardynią i Austrią i widząc że jestem w stanie wojny z tymi państwami.
Propozycja była dość paskarska, ponieważ życzyli sobie 8.000florenów za umowę handlową i sojusz militarny, ale że byłem przy kasie to skorzystałem i nie żałuję.
Jeszcze bardziej zdziwiłem się gdy turę później za kolejne kilka tysięcy Wenecja chciała oddać mi jedną ze swoich prowincji. Problematycznym było że ta prowincja leży w centrum Wenecji, ale pozytywem to że zdecydowanie mogło mnie to zbliżyć do Klagenfurtu.
Tym razem nie zgodziłem się.
Kolejna miłą sprawa - AI załatwia sprawy we własnym gronie. Jedna z nacji została zniszczona przez drugą nację i to na dość wczesnym etapie gry.
Następny plus - każda kampania ma inny przebieg. Nie ma podobnych sojuszy, ataków, zachowań. Znaczy się nieskryptowana jest......chyba.
Kampanijne AI wycofuje armie gdy nie ma szans, BAI nie wycofuje się z bitwy jednostkami gsy na mapie kampanii odmówiło poddania się.
Nie wiem czy będziecie zainteresowani podaniem recepty jak sobie poradzić na mapie kampanii, żeby szybko nabrać sił, ale ja znalazłem najbardziej efektywną metodę - jak coś to służę informacją.

To be continued...

roman zabawa
05-02-2010, 11:28
Jesteś pewien Roman co do tej lancy? Tzn - potwierdzam że dźgają nią na opak i grot trzymają nad głową :lol: , natomiast nie zauważyłem dobywania szabli w zwarciu. Po mojemu to trzymają cały czas lancę nad głową i tylko nią wymachują ..... tak trochę bez ładu i składu.

Upsss, czeski błąd :?
Chciałem napisać, że nie dobywają szabli a zamiast "nie pozbywają się", widzę że nabazgrałem "pozbywają". Pardonsik.
Lance trzymają do końca, co jest zresztą zgodne z prawdą. Na polu bitwy zdaje się tylko funkcyjni walczyli szablą, reszta nie chciała pozbywać się przewagi 2,5 metrowej możliwości zrobienia wrogowi kuku ;)


EDIT
Ja skończyłem kampanię. Żeby było szybko grałem normal/normal - raczej niewymagająca, aczkolwiek bywały groźne momenty. Nawet jak na zapoznanie się z grą nie polecam tego poziomu. Po zdobyciu około połowy mapy idzie już prosto. Z nowości taka ciekawostka, że przy rekrutacji można wybierać jednego z kilku generałów raz na kilka tur; tzn. nie możemy natrzepać z 5 świt generalskich jak jesteśmy przy kasie.

Po skończeniu kampanii pokazuje się intro, na którym Napoleon paraduje w mundurze formacji, która powinna pojawić się dopiero po kampanii egipskiej (strzelcy konni gwardii). Taki mały smaczek ;)

exNowy
05-02-2010, 22:07
Po pytaniu od exNowy sprawdziłem ponownie "fabryczne ustawienia" jednostek piechoty francuskiej na mapie bitewnej.
Zgodnie z jego oczekiwaniami, prawdą historyczną etc. jednostki ustawiają się w trzech rzędach i można oczekiwać że w takiej konfiguracji siła salwy z muszkietów będzie największa.
Dzięki exNowy za dociekliwość dzięki której sprawdziłem tą sprawę ponownie. Nie lubię pisać bzdur....

Ok, fajnie, że to sprawdziłeś i rozwiewasz te watpliwości. Wprawdzie na starych screenach widzałem formacje 4 szeregowe, ale skoro twierdzisz, że gneralnie jednostki używają 3 szeregów w linii ogniowej to jest wporządku.

A co do Twojej uwagi exNowy w sprawie przejrzystości recenzji - nie jestem członkiem Redakcji tylko wolnym strzelcem, a co za tym idzie nie umieszczam artykułów samodzielnie i nie redaguję ich.
Pierwotnie miałem na myśli twoją recenzje z postu na TWC, ale nie ma sprawy, widzę postęp.

co do tej lancy? Tzn - potwierdzam że dźgają nią na opak i grot trzymają nad głową , natomiast nie zauważyłem dobywania szabli w zwarciu. Po mojemu to trzymają cały czas lancę nad głową i tylko nią wymachują ..... tak trochę bez ładu i składu. Przepraszam, że i tu wtrącę się, bo nie wiem jak to realnie wygląda w becie NTW, ale nie do końca musi to być złe. Oczywiście normalnie ułani używali lancy do pchnięć z pod ramienia, coś a'la kopia choś trzymaną troszkę inaczej, ale lancą można też było nieźle wywijać, a nawet prowadzić szermierkę. Wtedy lanca mogła być nawet użyta nad głową, a nawet z tyłu tułowia. Wymagało to b. dobrego wyszkolenia i nie każdy to potrafił, ale polska lanca te 2,5 m dawała spore możliwosci. Czasem to mogło wyglądać chaotycznie, ale np. takim młynkiem nad głową dobry ułan potrafił opędzić się nawet od kilku słabszych szermierzy używających szabli, a zwłaszcza cięższego pałasza. Jest ciekawy przekaz jak nasz szwoleżer gwardii dołożył w pokazowaj walce dwum dragonom gwardii Napolona na oczas samego cesarza. Można o tym poczytać i obejrzeć np. tu.
http://napoleonistyka.atspace.com/IMPER ... sh_Lancers (http://napoleonistyka.atspace.com/IMPERIAL_GUARD_cavalry_1.html#_1st_Polish_Lancers)
i tu http://napoleonistyka.atspace.com/caval ... l#_lancers (http://napoleonistyka.atspace.com/cavalry_tactics.html#_lancers)
Angielsy dragoni to pierwotnie nawet nie wiedzieli jak sobie poradzić z naszymi ułanami nawiślańskimi. Ich piechota też boleśnie się przekonała o skuteczności lancy.
Szerzej o tym tu.
http://napoleonistyka.atspace.com/Albuera_1811.html
http://napoleonistyka.atspace.com/Polis ... hlans.html (http://napoleonistyka.atspace.com/Polish_Vistula_Uhlans.html)

Lanca nie była jednak remedium na wszystko, bo i Hekules d... jeśli przeciw niemu wrogów kupa, np. nasi ułani też czasem dostawali łupnia zwłaszcza w kampanii Rosyjskiej 1812, kiedy byli wciągani przez kozaków do walki z przeważającymi siłami rosyjskiej kawalerii. Ale ogólnie Polacy radzili sobie tu i tak lepiej niż Niemcy, Włosi, Francuzi itd.


Okazuje się, że rzeczywiście mapa Ligny musi być zabugowana, albo sama beta nie jest zbyt stabilna
Nad tym bym się też trochę zastanowił, bo jak wiadomo pod Ligny i pod Waterloo jazda miała spory kłopot z powodu rozmiękłego po opadach gruntu. Nie chce mi się wierzyć, ale może CA to uwzględniło. ;) Wtedy zmęczenie jednostek w grze może by uszło, wszak piechurowi w takim terenie było łatwiej poruszać się niż koniowi, który dzwigał jeszcze na grzbiecie jeźdzca ze sprzętem.

Niesmiertelnik
05-02-2010, 22:49
ExNowy - naprawdę meczą mnie te Twoje pseudo pochwały....szczególnie to że widzisz postęp... Idź może komuś innemu wpisać ocenę do dzienniczka, proszę.
Co do ułanów to wygląda to tak jak napisałem. Animacja jest powalona i nie zadają pchnięć spod pachy, pachwiny, czy też znad ucha. Ot, tak sobie stoją jak pipy wołowe i trą się o wroga jak płotki na tarle.

Co do Twoich podejrzeń do Ligny to idziesz w mylną stronę. Ja nie pisze że się za szybko męczyli. Ja piszę że się wcale nie męczyli, a do tego piechota męczyła się w biegu wolniej od koni.

EDIT: właśnie straciłem sojusznika w postaci Wenecji, bo zaatakowałem Papal States i się Wenecja obraziła.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, ze po raz pierwszy w grze spotkałem Jegrów....... i zgadnijcie co się stało..... w mordę.... nadmuchali i wsadzili w glebę te debilne pale....
Czyli jednak są :roll:

Hammmurabi
06-02-2010, 06:40
Co wy macie do tych pali ?

Niesmiertelnik
06-02-2010, 12:07
mamy mamy.....

Bo gra bez pali
jest dla ludzi o nerwach ze stali
A Ci co kochają te pale
kampują na wzgórzach wspaniale
Noob każdy na obronnej rubieży
osłania palami 8 moździerzy
A gdy dymniesz go bez względu na pale
z gry wychodzi klnąc, zarozumialec......
i choć sam kocha kampowanie
oskarża o cheatowanie
No bo jak to - wspaniała taktyka
a tu tup nogą i armia mu znika

itd itp.

Można też a la Peja, ale tego administracja nie zniesie, więc nie będę się wysilał.


hehe - wyspałem się nareszcie to i rymować się chce. 8-)

roman zabawa
06-02-2010, 12:32
Hehehe... dobre :lol:

Mnie odrzuca, bo CA zamiast odtworzyć XVIII wieczne pole walki, poszła w jakieś technologiczne udziwnienia niczym "Wild Wild West". Ale że na multi tylko kamperzy używali, do końca się nie zgodzę - pali nie trzeba stawiać od razu i sterczeć statycznie za nimi. Można fajnie skrimishować i stawiać w odpowiedniej chwili, wrogiej jeździe na pohybel. No ale potrzeba do tego trochę ćwiczeń. Widziałem coś takiego u Ziba, no ale jemu za często nie chce się wychylać poza Roma :)

Niesmiertelnik
06-02-2010, 13:17
Ależ oczywiście, zgadzam się w 100%. Jednakowoż jako tfu-rca rymowanki zastrzegam sobie prawo do przejaskrawień ułatwiających odbiór mych wypocin :D

chudolf
06-02-2010, 13:54
Czy zmieniono dźwięk salwy/wystrzału karabinu? W ETW to było coś okropnego, a takie małe rzeczy psują mi gre :D

Niesmiertelnik
06-02-2010, 14:10
Mam betę. Trudno powiedzieć jak będzie ostatecznie, ale w becie jest wszystko prawie z ETW.

Pampa
07-02-2010, 07:53
Dobra robota z tą recenzją. Nie wiem dlaczego ale polacy już chyba tak mają, zawsze to ale zawsze można wsadzić sobie kosę w plecy za nic.

Wujo123
07-02-2010, 16:19
Mam jedno pytanie, może gdzieś przeoczyłem odpowiedź na nie w tym temacie lub recenzji, jak tak to sorki

- Czy można naprawiać uszkodzone mury?

Witia
07-02-2010, 20:43
Posprzątałem co uznałem za stosowne. Uwaga do exNowego i Nieśmiertelnika - następnym razem urządzajcie sobie szczekaninę na gg

Niesmiertelnik
08-02-2010, 00:27
Szczekaninę powiadasz...... Klasa sama w sobie.

Wracając do testów bety.
Jestem w 29 turze kampanii włoskiej.
Zaczynają straszyć duchy ETW.....
1. Ponoć recenzenci z TWC napisali, że piechota zaatakowana kawalerią nie może formować czworoboku. Mam nadzieję że tak jest w ostatecznej wersji, bo w mojej grze sformowałem go pięknie gdy zaatakował mnie od tyłu oddział Huzarów Papy i wyrzynał moich żołnierzy.
2. Po raz pierwszy Francois z oddziału haubic sześciofuntowych postanowił zgubić sie na małe siusiu. Koledzy byli zgodni - trzeba na niego poczekać. Czekali minutę czy dwie, a kolega Franciszek szwendał się smętnie po lesie szukając nieoznakowanego jeszcze drzewa. Dopiero jak był z 15 metrów od baterii postanowił sie przebiec i po chwili wszyscy zgodnie odprzodkowali działa i zgodnym chórem zameldowali Napoleonowi gotowość do dalszej walki.
Aż zrobiłem sobie screen. 8-)


Czy można naprawiać uszkodzone mury

Właśnie w tej turze zakończyłem naprawę fortu (jedynego dostępnego w Kampanii Włoskiej w miejscowości Mantova)

Wujo123
08-02-2010, 09:21
Jeszcze jedno pytanko
- czy można odwołać/wybrać posiłki? strasznie mnie wkurza jak potrzebuje dwóch oddziałów a tu cała armia wparowuje mi na pole walki no bo przecież 300 chłopa sobie nie poradzi, tam musi być przynajmniej 2000 :) i nic się z tym nie da zrobić.

DonVega
08-02-2010, 17:04
Witam
Zadam pytanie - może głupie może nie.......... Opisywałeś Nieś że art jest bardzo przegiety w becie i info Lusteda że cos tam poprawili i juz taki nie bedzie. I moje pytanie brzmi - dlaczego panowie z CA nie wprowadzili limitu na amunicje do arta. Bo do tej pory nie wiem jaki był cel nie wprowadzania tego limitu. Wtedy jak by nawet art miał za duża siłę ognia to jego uzycie było by ograniczone do ilosci amunicji a tak to rzeczywiscie arty walą ile daje fabryka.
Może ktoś mnie uświadomi bo ja nie widze to dziś racjonalego powodu nie wprowadzenia limitu

Grenadier
08-02-2010, 18:23
Może ktoś mnie uświadomi bo ja nie widze to dziś racjonalego powodu nie wprowadzenia limitu

Oj nie tylko ty jeden... także uważam to za bezsensowne, a przecież takie posunięcie zapewniłoby wykruszanie się kamperów.

Niesmiertelnik
08-02-2010, 20:25
Nie wiem Don Vega. Nie jestem na pasku CA, ale jeżeli miałbym to w jakikolwiek sposób rozpatrywać to wydaje mi się, że tempo walki wywołane przez balans jednostek w każdej produkcji CA powoduje, że trudno jest artylerię efektywnie wykorzystać i przez to nie jest istotne czy jest tam 10 pocisków czy 2.000.
Ot po prostu jej celność szybko wskazuje która strona ma zaatakować i ta strona zrobi wszystko, żeby jak najszybciej baterie wroga uciszyć.
Mody - ja tu uparcie wracam do TROMa - dają sobie z tym radę poprzez osłabienie celności artylerii. Wtedy nikomu nigdzie sie nie spieszy, a balans cenowy powoduje, że można wystawić armię z 20 jednostek, co jeszcze bardziej osłabia role artylerii. Jednakże w TROMie jest to tak pięknie zbalansowane, że nawet słaba artyleria jest absolutnie niezbędna na polu bitwy.

Jedyne tłumaczenie ze strony CA brzmi nieco mętnie.
Chodzi ponoć o to, żeby zapewnić wystarczającą siłę ognia przy oblężeniach fortec.
To dlatego głębokie garnki zwane moździerzami są tak wypasione i dlatego też we wczesnych wersjach gry haubice niewiele tylko ustępowały dystansem działom, a były zdecydowanie celniejsze.

Nie da się ukryć. Nowy engine ma całkowicie zwalony model balistyczny cząsteczek. Począwszy od strzałów lekkiej piechoty na Księżyc, po kartacze dział bijące nawet na 500 metrów w pogoni za uciekającym, spanikowanym, a wcześniej wskazanym jako cel oddziałem. A najgorsze jest to, że niedopracowanie tego modelu utrudnia osiągnięcie miodności, bo przecież w tej epoce prawie wszystko co walczy to strzela.

Niesmiertelnik
08-02-2010, 21:01
Nie wiem. Możesz poczytać recenzje ludzi grających na pokazach w NY i SF . Oni grali na goldzie, więc może coś tam o tym znajdziesz. Poszukaj na TWCenter lub forum oficjalnym TW.

DonVega
08-02-2010, 21:21
Jedyne tłumaczenie ze strony CA brzmi nieco mętnie.
Chodzi ponoć o to, żeby zapewnić wystarczającą siłę ognia przy oblężeniach fortec.

No bardziej debilnego tłumaczenia to już nie widziałem - Ja by nie można było stacjonarnej artylerii nie dać limitu a mobilnej dać. I wilk byłby syty i owca cała.

Widać w tej kwestii w ogóle nie mili koncepcji jak to zrobić i tyle..........a szkoda.......

Niesmiertelnik
09-02-2010, 00:25
Czasem mi sie wydaje że nie tylko w tej kwestii 8-) , ale i tak - liczę na świetny multiplayer. Moderzy zrobią resztę.

DonVega
09-02-2010, 09:48
Czasem mi sie wydaje że nie tylko w tej kwestii 8-) , ale i tak - liczę na świetny multiplayer. Moderzy zrobią resztę.

Cieszę się ze jesteś takim optymistą aby miało to przełożenie na finalną wersje Napoleona :). Żeby nie było z dużej chmury małego deszczu.............

Niesmiertelnik
09-02-2010, 11:31
Wiesz.
Dla nas - multiplayerowców co jest najważniejsze.
-stabilność gry
-działający interfejs
-balans jednostek
-dostępnośc map

O ostatniej rzeczy pisał Lusted - powinno być OK.
Balans - nie wiemy, ale mam nadzieję że pracuje na dobrej wersji arkusza kalkulacyjnego. Wcześniej jak z nami rozmawiał po moich uwagach zadał sobie trud sprawdzenia arkusza, znalazł błąd i od tej pory znikły jakieś wyjątkowe babole.
Balans jednostek w kampanii wygląda perfekcyjnie. Przynajmniej ja to tak oceniam.
Interfejs działa super. Nie ma tam zaawansowanych rzeczy z RTW czy Med2 i jednostki dziwnie się czasem ustawiają gubiąc ścieżki, ale jest to mały problem po roku szarpania się z topornym ETW.

Stabilność gry rodzi jak zwykle znaki zapytania, ale na multi jak to zwykle - nie wszystko zależy od CA, a niektórzy z uporem maniaka będą próbowali zagrać na LG Cookie albo na Blueberry. Oczywiście to przejaskrawienie, ale nie brakuje napalonych na Multi 4v4 z kompem co tego nie uciągnie i netem od providera znikąd.

Artylerię poprawią dopiero moderzy. Co do tego nie mam wątpliwości.

Nevrast
09-02-2010, 12:12
Wiesz.
Dla nas - multiplayerowców co jest najważniejsze.
-stabilność gry
-działający interfejs
-balans jednostek
-dostępnośc map

Ja bym dodał jeszcze żróznicowanie jednostek ;p mam nadzieję że w Napoleonie nie będzie bitew klonów,w których jednostki poszczególnych nacji różnią trochę zmienionymi statystykami.

Niesmiertelnik
09-02-2010, 14:46
Prusacy różnią się od Francuzów bardzo zdecydowanie - jak jest z innymi trudno powiedzieć, ale oficjalnych screenów nie brakuje. Nawet w kampanii włoskiej jednostki poszczególnych nacji mają inne mundury.

Niesmiertelnik
11-02-2010, 23:18
Skończyłem kampanie i chciałbym napisać Wam jak to ostatecznie jest z tym AI bitewnym.
Grałem na poziomie Normal/Normal
Jest lepiej, ale ........
Może po kolei. Myślę, że najlepiej będzie jak opiszę Wam funkcjonowanie poszczególnych formacji.
Zacznę od tych, które dają sobie radę najlepiej.

Piechota liniowa, grenadierzy.
Wygląda na to, że te jednostki są w stanie być wymagającym przeciwnikiem. Zdecydowanie dobrze reagują na polu bitwy, nawiązują walkę strzelecką, starają się wypracować przewagę na jednym ze skrzydeł, atakują wręcz osłabione ogniem muszkietów jednostki gracza, potrafią wycofać się z zasięgu ostrzału lekkiej piechoty.

Milicja, uzbrojeni mieszczanie.
Hołota, więc działają jak hołota. Nie wdają się zbytnio w walkę dystansową, choć zdarzały się bitwy w których próbowali to robić, szczególnie w układzie 2:1. Dążenie do walki wręcz i zasypania wroga tłumem wojska może się kojarzyć z nagminnym na ETW melee bug, ale w sumie akceptuję takie postępowanie AI. Po prostu jednostki te nie mają szans w walce dystansowej, więc próbują zrobić jedynie słuszną rzecz.
Brakuje mi tylko formowania kolumn do ataku. Skoro są to jednostki o niskim poziomie morale, a sformowanie kolumny daje bonus +5 do morale, to dziwne że AI tego nie używa....

Lekka piechota.
W trakcie kampanii AI nie dysponowało jednostkami lekkiej piechoty wyposażonej w muszkiety, więc nie wiem jak wygląda ich zachowanie, ale wiem jak zachowują spotkani na późnym etapie Jegrzy dysponujący bronią o największym zasięgu i teleskopowym palem wyciąganym z plecaczka, oraz młotem przydatnym do wbijania tego ustrojstwa w glebę.
Zachowują się beznadziejnie.....
Nie potrafią wykorzystać zasięgu swojej broni. Zdarza im się biec w obłędzie (i rozproszonej formacji) między jednostki gracza nie zatrzymując sie nawet w celu oddania strzału.
Nie ma logiki w ustawianiu palików. Nie wycofują się pod naporem piechoty liniowej tracąc swój największy atut.

Jazda.
Znów mix zachowań. Zdarzyło mi się zaobserwować polowanie na działa (tylko w trakcie bitwy pod Ligny). Zdarzyło mi się zaobserwować piękną szarżę ułanów na moją maszerującą piechotę liniową - to był piękny widok. Specjalnie nie robiłem czworoboku, żeby sprawdzić efektywność ułanów. Po szarży i chwili zwarcia z moich 120 ludzi na drugim poziomie doświadczenia zostało zaledwie ok. 50.
Najczęściej jednak jednostki kawalerii starym mykiem z ETW pędzą na złamanie karku na skrzydło, a później biegają bez sensu za naszymi plecami w tą i z powrotem (to już domena NTW)
Jeździe trudno jest zauważyć artylerię za plecami, więc friendly fire zdarza się dość często.
Jadąca powoli jazda każdego rodzaju jest niejako ślepa i głucha. Nie wie co to spotting distance, nie wie co to collision distance. Ot - wjeżdża w zasięg ognia i po klockach.
nawet oddział generalski.

Artyleria.
Nooooo, tu to jest prawdziwa parodia pomyłek.
Artyleria lubi działać jak NKWD za liniami obronnymi. Wali do swoich jak do kaczek.
Nie jest w stanie rozpoznać ukształtowania terenu ii zająć najdogodniejszej pozycji do ostrzału. Najbardziej podobała mi się sytuacja, gdy podciągnąłem lekką kawalerię za pagórek. 200m dalej wroga artyleria odprzodkowała, wycelowała i jęła regularnie walić w górkę za którą stał mój cav.
Żeby było ciekawiej po chwili na linię ognia wjechał luzacki generał AI i dostał w czambuł tracąc pół oddziału, a chwilę później wmaszerowała tam kolumna piechoty liniowej LOOOL.
W fazie rozstawienia AI nie wybrzydza. Potrafi ustawić artylerię lekko za budynkiem, po czym strzelać niszcząc budynek i jedno swoje działo rozwalone odłamkami.
Standardem jest ufortyfikowanie działa w szańcu i pozostawienie go tam bez osłony, żeby moja kawaleria mogła się zabawić.
Ogólnie cyrk na kółkach.

O oblężeniach już pisałem i podtrzymuję.... Nuda. Strzelanie z artylerii w budynki i dożynanie watah :o

Na VH/VH do głosu dochodzą masywne bonusy dla AI. Celność ostrzału wzrasta zdecydowanie, nasze jednostki wykrwawiają się dość szybko, co umożliwia AI lepsze zachowanie na polu bitwy i wykorzystywanie routów.

Jak na betę jest ......nieźle, ale na Normalu jest nudnawo, a na VH rzeźnia.
Rozumiem już teraz jak dobrym krokiem jest umożliwienie rozegrania bitwy w kampanii z innym graczem.

AI kampanijne jest całkiem całkiem, ale mam świadomość że w porównaniu do specjalistów z SM jestem tylko noobem, bo od RTW w kampanie po prostu nie grywam, lub grywam szczątkowo do pierwszego numeru AI..........o co wcześniej nie było przecież trudno.

Zamówiłem sobie Imperialną i po jej zakupie jestem pewien, że zagram w pozostałe kampanie, przy czym raczej nie rzucę się na Egipt.
Pewnie zacznę jeszcze raz od włoskiej, żeby zobaczyć czy coś jeszcze zmieniono w tzw. międzyczasie.

Adamsky
12-02-2010, 09:45
Nacje Italii mają jakieś ciekawe jednostki? Słychać ich głosy w czasie bitewnego zgiełku, czy tylko francuskie szwargotanie?

Niesmiertelnik
12-02-2010, 12:11
Mają ładne i odmienne mundury piechoty liniowej i milicji, oraz zdecydowanie różniące sie mundury grenadierów. Mówią po włosku. Nie zauważyłem jakichś unikalnych jednostek w nacjach włoskich.

Krang
12-02-2010, 16:56
Z tego co napisałeś widze, że nie wyeliminowali błędów, które notorycznie pojawiały się w Empire, a w szczególności mówie tu o artylerii. Eh, będe musiał się widać przyzwyczaić do ustawiania dział przez AI za budynkami, tak aby nie mogły strzelać w moje jednostki. :(

Czy AI nadal wysyła na nas pojedyncze oddziały, zamiast zaatakować wszystkimi naraz?

Niesmiertelnik
12-02-2010, 17:33
O tym pisałem już wcześniej. Jeżeli pojawiają się pojedyncze i odmawiające współpracy oddziały, to tylko kawalerii lub lekkiej piechoty.
Piechota, szczególnie liniowa i grenadierzy bardzo ładnie współpracują ze sobą na polu bitwy.
Dla AI standardem jest formowanie długiej linii z kilku oddziałów i nawiązywanie walki strzeleckiej

Leszek1973
14-02-2010, 13:20
Mam pytanie, czy prawdą jest, że w trybie gry w kampanii będzie można rozgrywać bitwy z innymi graczami- którzy akurat zagrają w trybie multiplayer podszywając się pod naszego przeciwnika? Np. będę mógł zagrać w jakiejś bitwie- losowo przydzielony do bitwy w kampanii np.Wojtka, a w trakcie mej kampanii - zamiast komputerowego gracza zagra jakiś inny ludzki gracz w mej bitwie?

Niesmiertelnik
14-02-2010, 13:52
To prawda. Będziesz mógł tak zrobić.

Leszek1973
14-02-2010, 19:32
W takim razie to prawdziwy przełom w serii Total War. Dotychczas wielką bolączką był słaby poziom prowadzenia bitew przez sztuczną inteligencję. We wszystkich seriach grając na najwyższym poziomie trudności (bitew i kampanii), nigdy nie wczytując gry ponownie (bez cofania się wstecz np.gdy coś nie wyszło- po przegranej bitwie) nie miałem problemu z łatwym zwycięstwem w każdej kampanii każdą dostępną frakcją. Teraz to się zmieni - ludzki gracz to nie AI. Super sprawa. Fajnie będzie też rozgrywać bitwy losowo w kampaniach różnych ludzkich przeciwników - wcielając się np. w chłopskich buntowników lub kogokolwiek. Ciekawe też czy będzie jakiś ranking gracza jak np. w niektórych grach takich jak Call of Duty? To mogłoby być ciekawe. Chciałem Ci podziękować Nieśmiertelniku za wiele ciekawych informacji na temat gier Total War i za pomoc w eliminowaniu błędów w grze. Pozdrawiam.

Leszek1973
16-02-2010, 10:32
Zakładając że ktoś znajdzie ludzkiego gracza za przeciwnika np. w bitwie mając przewagę sił 5:1 i przegra - przez nieudolne prowadzenie bitwy- czy ktoś taki będzie mógł ponownie wczytać grę np.ze stanu przed bitwą lub przed ostatnią turą i ponownie szukać ludzkiego gracza żeby wreszcie wygrać i zadowolonym z siebie prowadzić kampanię dalej?
Byłoby ciekawie gdyby np. na najwyższym poziomie trudności (bitwy+kampanii) każdy zapis gry (automatycznie po bitwie lub po skończonej turze, bądz na życzenie gracza) wymazywał wszystkie wcześniejsze zapisy w grze daną frakcją w określonej kampanii. Oczywiście taki wariant obowiązywałby tylko na najwyższym poziomie trudności (bitwy+kampanii). Wyeliminowałoby to możliwość wgrywania wielokrotnie tej samej bitwy aż do skutku i poprawiania własnych błędów w kampanii. W realu czasu cofnąć się nie da- i tu też tak by było.
Gorzej gdyby był jakiś błąd w grze który wyrzucałby w danym momencie grę na pulpit albo zawieszał wszystko.