Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Pomoc z historii



hyperboria11
03-01-2011, 13:01
Witam. Nie znalazłem podobnego tematu, więc piszę tu :)

Mam przygotować prezentację na przedmiot: Historia rozwoju techniki. Stworzyłem sobie temat: Wyposażenie doskonałe konstrukcyjnie, które nie odegrało wielkiej roli w DWS.
Na razie mam dwie konstrukcje, mianowicie karabin ppanc. Ur i amfibia DUKW.

Chciałbym poprosić Was o pomoc w wyborze kolejnych konstrukcji. W planach początkowych chciałem umieścić po jednej takiej konstrukcji dla każdego kraju biorącego udział w wojnie. Czekam na Wasze odpowiedzi :)

mossin
03-01-2011, 14:57
Czy Ur. był taki doskonały? Już bym się bardziej do VISa skłaniał, ale to znowu przerobiony Colt. Napisz o peryskopie Gundlacha, chociaż z drugiej strony był masowo wykorzystywany po przejęciu.

Pancerniki klasy Yamato (super BB co niewiele zrobiły)
Samoloty z napędem odrzutowym (niby "OSOM!" a też za wiele nie zrobiły)
pancerniki klasy bismarck (straszyły i nic poza tym)
czołgi typy PzKpfw VI ausf. E i H (Tygrys I) (wymiatały ale było ich za mało żeby zaznaczyć swoją obecność)
TD typu Jagdpanther (najlepszy TD IIWS, a niewiele jednostek w nie wyposażono)
Vampire (czyli noktowizory)
STG44 (ale tutaj można się zastanowić bo 100k to znowu nie tak mało)
działa i moździerze kolejowe (wielkie, potężne a, ch$%@ warte i tyle samo razy użyte)
Sherman V C Firefly !!! (też ich dużo nie było a potrafiły namieszać, oj potrafiły) przykład jak z niczego można zrobić coś wielkiego

jak coś sobie przypomne to dopisze


ooo i V2

MicCal
03-01-2011, 15:54
Pancerniki klasy Yamato (super BB co niewiele zrobiły)

Już bez przesady, Yamato i Musashi za cholerę jak dla mnie do tematu nie pasują, skoro mowa tu o zaawansowaniu... Wiele rozwiązań w nich zastosowanych było daleko w tyle za światowymi trendami, to raczej wielkość niźli technologia była ich głównym wyróżnikiem...

mossin
03-01-2011, 15:59
A ich siła ognia i odporność na uszkodzenia? Nie miały żadnego znaczenia?


Może można by dodać jeszcze pancerniki typu Richelieu i Dunkerque?

Nie jestem znawcą floty, ale przymierzam się do uzupełnienia braków w wiedzy ;)

eeerobert
03-01-2011, 16:23
Ja jeszcze dodałbym U-boot typ XIX, Dornier Do 335, PZL-37 Łoś, Sturmtiger.
edit:V1, Mitsubishi J2M Raiden
Samoloty odrzutowe bym bardziej rozwinął i podał trochę konkretnych konstrukcji. Np.: Messerschmitt Me 262 i Me 163, Gloster Meteor, Ardo AR-234.

dzikiwiesiek
03-01-2011, 20:22
Samoloty odrzutowe byłby dość ciekawy temat




______________
unlock web proxy (http://www.eproxyy.com/movie,1/anonymous_web_proxy)

MicCal
04-01-2011, 15:54
A ich siła ognia i odporność na uszkodzenia? Nie miały żadnego znaczenia?
Na pewno nie z punktu widzenia technologicznego. Pancerz, choć potężny, był wykonany w większości techniką nitowania (zamiast stosowanego wtedy już dość szeroko spawania elektrycznego), co przekładało się na jego ogromną masę. To z kolei, w połączeniu z i tak już paliwożernym zespołem napędowym dawało zdecydowanie zbyt mały (zwłaszcza na warunki Pacyfiku) zasięg. Do tego błędy w konstrukcji pancerza w zasadzie uniemożliwiały precyzyjne kontrbalastowanie.
Co do siły ognia. Owszem, główne uzbrojenie było potężne, co jednak z tego, skoro kiepski układ kierowania ogniem mocno ograniczał jego potencjał. W dodatku uzbrojenie plot. było już wówczas przestarzałe i zupełnie nieefektywne. Z kolei instalacja nowszych układów wymagałaby prawdopodobnie tak daleko idących zmian w konstrukcji nadbudówek, że byłoby to raczej mało opłacalne.

eeerobert
04-01-2011, 17:11
Właściwie to się czepiam, ale nie ma czegoś takiego jak
Wyposażenie doskonałe konstrukcyjnie

hyperboria11
04-01-2011, 20:12
Właściwie to się czepiam, ale nie ma czegoś takiego jak
Wyposażenie doskonałe konstrukcyjnie

Tak czepiasz się i spamujesz ;)

dziękuję za odpowiedzi :)
Znacie jakieś dobre konstrukcyjnie wyposażenie Włochów, Francuzów, Brytyjczyków lub Rosjan? Chodzi mi o takie, którego wyprodukowano naprawdę niewiele.
Na razie wybrałbym coś takiego:
Polska-Ur, Niemcy- Sturmtiger i/lub Jagdpanther, Japonia-Mitsubishi J2M Raiden, USA-DUKW

mossin
04-01-2011, 20:54
Sturmtiger to ślempa uliczka w rozwoju, ale jak tam chcesz... Vampire był czymś rewolucyjnym

Angole - VC Firefly, Sherman z najlepszym działem IIWŚ, które niszczyło wszystko co spotkało, Radary?
Włosi - PM Beretta M1938, najlepsza jakość wykonania, piękno i niezawodność, bardzo wysoko ceniona broń
Francuzi - czołg SOMUA - jeden z najlepszych pojazdów w swoim okresie, pancerniki które wymieniłem wcześniej
U rusa to wszystko było masowym spamem. hmm T-44 które do końca wojny nie wzięło udziału w walkach (Mandżuria?); PTRS?; Katiusze? ale to wszystko -> mega na ilość

Dlaczego wzbraniasz się przed Polskim wynalazkiem jakim był peryskop Gundlacha? U nas nie wyprodukowano go duża, a był wynalazkiem epokowym i jest używany do dzisiaj

aaaa DUKW wyprodukowano ponad 20k egzemplarzy!

Baal-Melkart
04-01-2011, 20:58
Dla ZSRR może to Cię zainteresuje: http://pl.wikipedia.org/wiki/BI-1

Janek
04-01-2011, 22:06
Polska-Ur, Niemcy- Sturmtiger i/lub Jagdpanther, Japonia-Mitsubishi J2M Raiden, USA-DUKW

DUKW to akurat natrzaskano całą masę i używano powszechnie na Pacyfiku.
Japonia - Raiden jakiś tam szczególnie odkrywczy nie był, prędzej proponowałbym Yokosuka MXY7 Ohka (samobójczy "pojazd" rakietowy), który przy okazji wpisuje się w ciekawy moim zdaniem temat samolotów odrzutowych/rakietowych. Do końca wojny prawie wszyscy jakiś wyprodukowali (USA - F-80 Shooting Star, GB - Meteor, GER - Me262, Me163 i inne, RUS - BI-1), ale nie miały znaczącego wpływu na wojnę.

mossin
04-01-2011, 22:31
Dla ZSRR może to Cię zainteresuje: http://pl.wikipedia.org/wiki/BI-1
ale to akurat tylko prototyp, która na dobrą sprawę nie wniósł za wiele;)

Baal-Melkart
05-01-2011, 17:36
ale to akurat tylko prototyp, która na dobrą sprawę nie wniósł za wiele;)
W sumie 9 sztuk wyprodukowano, no cóż, temat: "Wyposażenie doskonałe konstrukcyjnie, które nie odegrało wielkiej roli w DWS." - jest dość obszerny, nie wiem czy autor stawia warunek bojowego wykorzystania "cudaków" których poszukuje.

eeerobert
05-01-2011, 17:58
ale to akurat tylko prototyp, która na dobrą sprawę nie wniósł za wiele;)
W sumie 9 sztuk wyprodukowano, no cóż, temat: "Wyposażenie doskonałe konstrukcyjnie, które nie odegrało wielkiej roli w DWS." - jest dość obszerny, nie wiem czy autor stawia warunek bojowego wykorzystania "cudaków" których poszukuje.
No cóż, jeśli nie stawia to ja mam dla niego ciekawą propozycję: Horten Ho 229-czyli niemiecki samolot stealth z '45r. Wyprzedzał epokę o jakieś 40 lat.

Wittmann
06-01-2011, 23:37
Hej


Mam przygotować prezentację na przedmiot: Historia rozwoju techniki. Stworzyłem sobie temat: Wyposażenie doskonałe konstrukcyjnie, które nie odegrało wielkiej roli w DWS.

Niestety, stworzyłeś sobie temat w ramach którego ciężko będzie znaleźć przykłady "doskonałych konstrukcyjnie" tworów ludzkich. Nie wiem też, czego tak naprawdę Ci potrzeba i jak według Ciebie wygląda owa "konstrukcyjna doskonałość"? parametry techniczne, innowacyjność, trwałość, skuteczność na polu bitwy?


Samoloty z napędem odrzutowym (niby "OSOM!" a też za wiele nie zrobiły)

Zależy które, ale niemieckim to do "konstrukcyjnej doskonałości" (od tego miejsca będą używał skrótu k.d.) brakowało dość sporo, głównie w dziedzinie silników.


czołgi typy PzKpfw VI ausf. E i H (Tygrys I) (wymiatały ale było ich za mało żeby zaznaczyć swoją obecność)

Mała rola w II WŚ - owszem, ale czy to k.d. - raczej nie patrząc na stopień awaryjności tych pojazdów.


TD typu Jagdpanther (najlepszy TD IIWS, a niewiele jednostek w nie wyposażono)

Podobnie jak w przypadku "Tygrysa": nie widzę tutaj tej k.d.


No cóż, jeśli nie stawia to ja mam dla niego ciekawą propozycję: Horten Ho 229-czyli niemiecki samolot stealth z '45r. Wyprzedzał epokę o jakieś 40 lat.

Po pierwsze: nie można pisać, że Ho-229 był samolotem stealth. Po drugie: w czym rzekomo miałby wyprzedzić epokę (którą?) i dlaczego aż o 40 lat?

Pozdrawiam

eeerobert
07-01-2011, 13:35
Po pierwsze: nie można pisać, że Ho-229 był samolotem stealth.
Właściwie to nawet obecnie żaden samolot nie jest w pełni stealth. Chodziło mi raczej o sam pomysł zastosowania takiego kształtu w celu zmniejszenia wykrywalności, a w Ho-229 zmniejszono odległość wykrycia przez radar o ok. 20%.

Po drugie: w czym rzekomo miałby wyprzedzić epokę (którą?)
Wyprzedzał czasy w których został zbudowany. W czym? Przewyższał ówczesne samoloty pod każdym względem (przynajmniej teoretycznie), był pierwszą konstrukcją odrzutową o kształcie latającego skrzydła i jako pierwszy samolot zmniejszył tak bardzo wykrywalność przez radary.

dlaczego aż o 40 lat?
No fakt, tutaj trochę spłyciłem. Mea culpa. Chodziło mi o to, że pierwsze konstrukcje stealth USAF wprowadziło w latach 80-tych (F-117, B2), chociaż jak sądze kombinowali z tą technologią już od zdobycia Ho-229.

MicCal
07-01-2011, 15:08
Właściwie to nawet obecnie żaden samolot nie jest w pełni stealth. Chodziło mi raczej o sam pomysł zastosowania takiego kształtu w celu zmniejszenia wykrywalności, a w Ho-229 zmniejszono odległość wykrycia przez radar o ok. 20%.
Co nie zmienia faktu, że zrobiono to nieświadomie, Hortenowie prawdopodobnie nawet się tego nie domyślali, a już na pewno nie było to przyczyną zastosowania układu latającego skrzydła (w którym to układzie projektowali samoloty już na początku lat 30-tych...)

Chodziło mi o to, że pierwsze konstrukcje stealth USAF wprowadziło w latach 80-tych (F-117, B2), chociaż jak sądze kombinowali z tą technologią już od zdobycia Ho-229.
Kombinowali z nią, zanim ktoś o Ho-229 w ogóle pomyślał (vide Jack Northrop). Zresztą na własnym podwórku Hortenowie też pionierami nie byli, Junkers, a chyba także Lippisch zajmowali się takim układem jeszcze przed nimi...

eeerobert
07-01-2011, 15:59
Z tego co wiem to JOHN Northrop konstruował latające skrzydła, ale on wtedy pewnie też nie miał pojęcia o stealth, poza tym jego latające skrzydła były, no cóż, niezbyt udane, w każdym razie w walce z Ho-229 miałyby marne szanse. Natomiast z tego co wiem to w Niemczech Ho-229 był pierwszym latający skrzydłem, które poleciało, ale faktem jest, że pierwszy projekt należy do JUNKERSA.

mossin
07-01-2011, 18:41
Zależy które, ale niemieckim to do "konstrukcyjnej doskonałości" (od tego miejsca będą używał skrótu k.d.) brakowało dość sporo, głównie w dziedzinie silników.

Oczywiście, wiadomym jest, że raczkujące i nowatorskie rozwiązania są zazwyczaj nieudane pod względem konstrukcyjnym. Jednak rozwiązania konstrukcyjne związane z sinikami odrzutowymi dały początek linii zupełnie nowych maszyn oraz wprowadziły lotnictwo na kolejny poziom rozwoju.


Mała rola w II WŚ - owszem, ale czy to k.d. - raczej nie patrząc na stopień awaryjności tych pojazdów.
J.W,
A który pojazd nie był awaryjny? Według mnie, awaryjność tygrysa w porównaniu z jego zdolnością do konfrontacji z czołgami wroga jest do zaakceptowania. Ach ten silnik...


Podobnie jak w przypadku "Tygrysa": nie widzę tutaj tej k.d.

Podobnie jak wyżej, pojazd raczej czymś musiał sobie zasłużyć na miano najlepszego TD IIWŚ.

hyperboria11
10-01-2011, 16:50
Dziękuję wszystkim za podpowiedzi :) Jeżeli nie wywiążę się żadna dyskusja to można już chyba zamknąć ten temat.

eeerobert
17-01-2011, 16:21
Tak z ciekawości, to jakie konstrukcje ostatecznie wybrałeś?

hyperboria11
17-01-2011, 16:58
Tak z ciekawości, to jakie konstrukcje ostatecznie wybrałeś?
Wlk. Brytania - Sherman Firefly i Gloster Meteor
USA - (tu miałem problem) M3 Grease Gun i UD 42
Francja - Somua S-35
Polska - Ur (peryskop Gundlacha był super tyle, że był powszechnie stosowany, poza tym to był jedynie element konstrukcji)
ZSRR - (tu też był problem) T-44
Niemcy - Jagdpanther i Sturmtiger
Japonia - Mitsubishi Raiden
Włochy - Beretta M1938

mossin
19-01-2011, 18:49
M3 był masowym bieda PMem wzorowanym na Stenie, ale ogólnie dzięki za zaufanie :)

hyperboria11
19-01-2011, 19:24
M3 był masowym bieda PMem wzorowanym na Stenie, ale ogólnie dzięki za zaufanie :)

Zasugerowałem się tym, że jak na broń ręczną to pół miliona sztuk na taką armię jak amerykańska to chyba nie jest dużo... Poza tym był ponoć stosowany jeszcze w trakcie pierwszej Pustynnej Burzy :)