Motoryzacja - dawna i współczesna
Moja ulubiona dziedzina motoryzacji to lata 50-70 w USA (czyli słynne krążowniki szos i muscle cars). W tamtych czasach amerykańska motoryzacja bardzo różniła się od europejskiej i azjatyckiej pod względem funkcjonalności i stylistyki.
MOTORYZACJA AMERYKAŃSKA w zarysie
http://img109.imageshack.us/img109/4765/imp6035.jpg
http://imageshack.us/a/img210/8935/c...dorado1978.jpg
http://imageshack.us/a/img269/5706/fordltdii1977.jpg
W skrócie opisuję stylistykę amerykańskich pojazdów od ewolucji w połowie lat 50. do końca lat 70.
Cechą charakterystyczną w całym tym okresie było to, że pod względem szerokości i długości zawsze mocno przewyższały Europę i Azję. Ponadto ich dominującą cechą jest duża ilość chromowania - od wymyślnych grilli zderzaków po lampy i zdobienia całego nadwozia. Kształt przednich i tylnych lamp, grilli, zderzaków można dziś nazwać sztuką a poszczególne modele samochodów są arcydziełami motoryzacji.
Warto też dodać, że każda z marek przechodziła facelifting co rok. Nie były to zmiany samego grilla jak robi się to zazwyczaj dziś, tak więc np. Chevrolet Impala lub Cadillac Eldorado z 1958 i 1959 to zupełnie inne stylizacje nadwozia. Amerykanom chciało się w takie coś bawić aż do lat 80. co w europejskich fabrykach było nie do wyobrażenia. Przykładowo 3 modele: Chrysler New Yorker, Plymouth Fury czy Mercury Cougar w ciągu 70. to aż 30 różnych modeli (!) kiedy w tym czasie Mercedes-Benz lub BMW przeszły 1 większą zmianę stylistyczną na przestrzeni całych lat 70. ;)
1. Pierwsza połowa lat 50.
- dominuje kształt zbliżony do naszej FSO Warszawy (która jest zmienioną Pobiedą z ZSRR) - maska w kształcie garba;
- pojedyncze okrągłe lampy przednie;
- styl taki panował także w Europie i Azji aż do lat 60.
- samochody amerykańskie robią się jednak większe niż ich odpowiedniki w Europie;
2. Druga połowa lat 50.
- samochody robią się dużo dłuższe i szersze niż kilka lat wcześniej;
- pojawiają się podwójne lampy przednie osadzone wysoko nad grillem, często nakryte "daszkiem";
- zderzaki mają bardziej wymyślne kształty;
- pojawiają się przednie i czasem też tylne szyby panoramiczne;
- tył pojazdy zdobią "płetwy" lub inaczej nazywane "skrzydła" kojarzone najbardziej z epoką;
- styl ten nie pojawił się w Europie;
3. Pierwsza połowa lat 60.
- "skrzydła" stopniowo zanikają np. Ford, Mercury i Lincoln nie mają ich już w 1960, kiedy Chrysler, Plymouth, Dodge i Cadillac mają je aż do 1962;
- sylwetka robi się nieco bardziej kanciasta (choć kanciakami w dosłownych znaczeniu były mniejsze już samochody lat 80. gdyż do końca lat 70. auta pozostały lekko opływowe);
- podwójne lampy przenoszą się na wysokość grilla (u niektórych marek miało to miejsce już w 1959 np. Pontiac, Chevrolet, Oldsmobile, Edsel;
- styl zbliżony panował w Europie, jednak samochody były dużo mniejsze (duży samochód to 4,5 metra, kiedy amerykański ma prawie 6 metrów) i miały mniej detali ozdobnych;
4. Druga połowa lat 60.
- u wielu pojawia się moda na światła chowane za grillem - podnoszone lub przytwierdzone na stałe (u niektórych marek lampy podwójne nie były chowane lecz ustawione pionowo, lecz z takiej stylistyki szybko zrezygnowano);
- modny staje się czarny dach;
- przednia część nadwozia zostaje wydłużona kosztem tylnej (ze względu na przedni napęd);
- kabina staje się niższa;
- pojawiają się muscle cars, będące nieco krótsze od krążowników
- styl ten nie pojawił się w Europie (poza Oplem który należał do amerykańskiego General Motors, jednak samochody Opla były 2 razy mniejsze) i Europa z Azją poszły od tej pory w innym kierunku stylizacyjnym od USA (dopiero w na przełomie lat 80. i 90. marki amerykańskie, europejskie i azjatyckie zaczęły produkować modele w zbliżonym do siebie stylu i tak jest do dzisiaj;
5. Pierwsza połowa lat 70.
- zrezygnowano z lamp chowanym za grillem (marka Imperial nadal miała jednak modele w tej stylistyce do 1972)
- pozostałe elementy były bardzo zbliżone do poprzedniego stylu;
- po reformie w 1973 zderzaki zmieniają kształt (chroniły najważniejsze elementy, mające wpływ na bezpieczeństwo, takie jak oświetlenie i układ paliwowy);
- po kryzysie paliwowym pojawiają się auta kompaktowe przypominające auta europejskie, jednak krążowniki szos są popularne do końca lat 70.
- ustaje moda na tradycyjnie rozumiane pojęcie muscle cars (Mustang, Camaro, Trans Am, Cougar z przełomu lat 70. i 80. to już nie tak mocne samochody);
6. Druga połowa lat 70.
- pojawiają się kwadratowe podwójne lampy przednie;
- kabina staje się bardziej kanciasta z tyłu z charakterystycznym dachem z tworzywa sztucznego oraz tzw. "okienkiem";
- krążowniki stopniowo wymierają, niektóre w 1978 (Cadillac Eldorado stracił metr długości i stał się uboższy w chrom, kiedy Cadillac DeVille pozostał w swej długości do połowy lat 80.), a inne dopiero w latach 80. np. Chrysler;
- Amerykanie coraz częściej kupują tańsze w produkcji i bardziej ekonomiczne marki europejskie (np. Volvo) i azjatyckie, co w latach 90. jest już codziennością.
Widoczny wpływ stylizacji amerykańskich marek w Europie (poza wspominanym Oplem) widać u luksusowych marek brytyjskich, które w latach 60. nawiązywały do klasycznych pojazdów przedwojennych to w latach 70. zaczęły przypominać ich krążowniki amerykańskich szos (Rolls-Royce, Jaguar).
Dziś marek amerykańskich jest znacznie mniej. Funkcjonują nadal Cadillac, Buick, Chevrolet, Ford, Lincoln, Chrysler, Dodge, a próby czasów nie wytrzymały takie jak Pontiac, Oldsmobile, Plymouth, Mercury, Imperial, DeSoto.
PODZIAŁ NA EPOKI ZE WZGLĘDU NA STYLISTYKĘ NADWOZIA
Podaję kilkanaście przykładów stylistyki (prospekty samochodowe, zdjęcia).
Lata 50.
Era skrzydlaków (druga połowa lat 50.)
[spoiler:2a230x14]Dodge Custom Royal 1957
http://imageshack.us/a/img109/2221/4...1896662662.jpg
Buick Roadmaster 1958
http://imageshack.us/a/img837/7552/3...6210161004.jpg
Lincoln Continental Mark III 1958
http://imageshack.us/a/img253/408/38...3759791865.jpg
Chevrolet Impala 1958
http://imageshack.us/a/img687/8512/3...9570492189.jpg
Dodge Custom Royal 1959
http://imageshack.us/a/img109/2888/3...0878091703.jpg
http://imageshack.us/a/img96/9615/38...9113191508.jpg
Ford Fairlane 1959
http://imageshack.us/a/img833/3444/7...8446514774.jpg
Cadillac DeVille 1959
http://imageshack.us/a/img4/4395/228...4813298226.jpg
Cadillac Eldorado 1959
http://img688.imageshack.us/img688/2...aceldorado.jpg
Imperial Crown 1959
http://imageshack.us/a/img140/3748/3...7516701543.jpg
Dodge Matador 1960
http://imageshack.us/a/img854/4335/2...8357851625.jpg
Imperial LeBaron 1960
http://img109.imageshack.us/img109/4765/imp6035.jpg[/spoiler:2a230x14]
Lata 60.
1. Schyłek skrzydlaków (początek lat 60.)
-wkrótce
2. Era lamp chowanych za grillem (druga połowa lat 60.)
[spoiler:2a230x14]Buick Riviera 1966
http://imageshack.us/a/img155/1489/5...4389891988.jpg
Cadillac Eldorado 1967
http://imageshack.us/a/img155/3189/2...8474182204.jpg
http://imageshack.us/a/img269/2340/2...4018212345.jpg
Buick Electra 1967
http://imageshack.us/a/img152/2205/1...tra225conv.jpg
Mercury Cougar 1968
http://imageshack.us/a/img811/4980/3...8790681433.jpg
http://imageshack.us/a/img689/2276/5...6199775236.jpg
Chrysler 300 1969
http://imageshack.us/a/img3/9187/chrysler300196901.jpg
Imperial Crown 1969
http://imageshack.us/a/img29/492/imperialcrown1970.jpg[/spoiler:2a230x14]
Lata 70.
1. Era okrągłych lamp (pierwsza połowa lat 70.)
[spoiler:2a230x14]Plymouth Barracuda 1971
http://imageshack.us/a/img405/9828/p...racuda1971.jpg
Chevrolet Impala 1971
http://imageshack.us/a/img840/8318/c...impala1971.jpg
Pontiac Bonneville 1971
http://imageshack.us/a/img525/4508/p...eville1971.jpg
Buick Riviera 1971
http://imageshack.us/a/img17/2199/buickriviera1971.jpg
Dodge Monaco 1972
http://imageshack.us/a/img526/3388/dodgemonaco1972.jpg
Chrysler Newport 1972
http://imageshack.us/a/img268/4456/c...ewport1972.jpg
Chrysler Cordoba 1975:
http://imageshack.us/a/img855/3342/usuna.jpg
http://imageshack.us/a/img194/6356/c...basportcou.jpg
Ford Gran Torino 1975
http://imageshack.us/a/img7/3274/fordgrantorino1976.jpg[/spoiler:2a230x14]
2. Era kwadratowych lamp (druga połowa lat 70.)
[spoiler:2a230x14]Oldsmobile Cutlass 1976
http://imageshack.us/a/img23/9528/ol...utlass1976.jpg
Chrysler New Yorker 1976
http://imageshack.us/a/img23/1716/ch...yorker1976.jpg
Lincoln Continental 1977
http://imageshack.us/a/img688/8740/l...nental1977.jpg
Ford Thunderbird 1977
http://img337.imageshack.us/img337/9...bird197701.jpg
Pontiac Grand Prix 1977
http://imageshack.us/a/img707/9964/p...prix197701.jpg
Plymouth Fury 1977
http://imageshack.us/a/img651/3880/plymouthfury1977.jpg
Mercury Cougar 1977
http://imageshack.us/a/img528/7379/m...cougar1977.jpg
Ford LTD II 1977
http://imageshack.us/a/img269/5706/fordltdii1977.jpg
Cadillac Eldorado 1978
http://imageshack.us/a/img210/8935/c...dorado1978.jpg
http://imageshack.us/a/img407/3707/5...1395351477.jpg
Chrysler Cordoba 1979
http://imageshack.us/a/img703/394/ch...ordoba1979.jpg[/spoiler:2a230x14]
W chwili wolnego czasu edytuję post i dodam inne ciekawe samochody (np. Mustang, Camaro itp.).
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
W skrócie opisuję stylistykę amerykańskich pojazdów od ewolucji w połowie lat 50. do końca lat 70.
Cechą charakterystyczną w całym tym okresie było to, że pod względem szerokości i długości zawsze mocno przewyższały Europę i Azję. Ponadto ich dominującą cechą jest duża ilość chromowania - od wymyślnych grilli zderzaków po lampy i zdobienia całego nadwozia. Kształt przednich i tylnych lamp, grilli, zderzaków można dziś nazwać sztuką a poszczególne modele samochodów są arcydziełami motoryzacji.
Warto też dodać, że każda z marek przechodziła facelifting co rok. Nie były to zmiany samego grilla jak robi się to zazwyczaj dziś, tak więc np. Chevrolet Impala lub Cadillac Eldorado z 1958 i 1959 to zupełnie inne stylizacje nadwozia. Amerykanom chciało się w takie coś bawić aż do lat 80. co w europejskich fabrykach było nie do wyobrażenia. Przykładowo 3 modele: Chrysler New Yorker, Plymouth Fury czy Mercury Cougar w ciągu 70. to aż 30 różnych modeli (!) kiedy w tym czasie Mercedes-Benz lub BMW przeszły 1 większą zmianę stylistyczną na przestrzeni całych lat 70. ;)
1. Pierwsza połowa lat 50.
- dominuje kształt zbliżony do naszej FSO Warszawy (która jest zmienioną Pobiedą z ZSRR) - maska w kształcie garba;
- pojedyncze okrągłe lampy przednie;
- styl taki panował także w Europie i Azji aż do lat 60.
- samochody amerykańskie robią się jednak większe niż ich odpowiedniki w Europie;
2. Druga połowa lat 50.
- samochody robią się dużo dłuższe i szersze niż kilka lat wcześniej;
- pojawiają się podwójne lampy przednie osadzone wysoko nad grillem, często nakryte "daszkiem";
- zderzaki mają bardziej wymyślne kształty;
- pojawiają się przednie i czasem też tylne szyby panoramiczne;
- tył pojazdy zdobią "płetwy" lub inaczej nazywane "skrzydła" kojarzone najbardziej z epoką;
- styl ten nie pojawił się w Europie;
3. Pierwsza połowa lat 60.
- "skrzydła" stopniowo zanikają np. Ford, Mercury i Lincoln nie mają ich już w 1960, kiedy Chrysler, Plymouth, Dodge i Cadillac mają je aż do 1962;
- sylwetka robi się nieco bardziej kanciasta (choć kanciakami w dosłownych znaczeniu były mniejsze już samochody lat 80. gdyż do końca lat 70. auta pozostały lekko opływowe);
- podwójne lampy przenoszą się na wysokość grilla (u niektórych marek miało to miejsce już w 1959 np. Pontiac, Chevrolet, Oldsmobile, Edsel;
- styl zbliżony panował w Europie, jednak samochody były dużo mniejsze (duży samochód to 4,5 metra, kiedy amerykański ma prawie 6 metrów) i miały mniej detali ozdobnych;
4. Druga połowa lat 60.
- u wielu pojawia się moda na światła chowane za grillem - podnoszone lub przytwierdzone na stałe (u niektórych marek lampy podwójne nie były chowane lecz ustawione pionowo, lecz z takiej stylistyki szybko zrezygnowano);
- modny staje się czarny dach;
- przednia część nadwozia zostaje wydłużona kosztem tylnej (ze względu na przedni napęd);
- kabina staje się niższa;
- pojawiają się muscle cars, będące nieco krótsze od krążowników
- styl ten nie pojawił się w Europie (poza Oplem który należał do amerykańskiego General Motors, jednak samochody Opla były 2 razy mniejsze) i Europa z Azją poszły od tej pory w innym kierunku stylizacyjnym od USA (dopiero w na przełomie lat 80. i 90. marki amerykańskie, europejskie i azjatyckie zaczęły produkować modele w zbliżonym do siebie stylu i tak jest do dzisiaj;
5. Pierwsza połowa lat 70.
- zrezygnowano z lamp chowanym za grillem (marka Imperial nadal miała jednak modele w tej stylistyce do 1972)
- pozostałe elementy były bardzo zbliżone do poprzedniego stylu;
- po reformie w 1973 zderzaki zmieniają kształt (chroniły najważniejsze elementy, mające wpływ na bezpieczeństwo, takie jak oświetlenie i układ paliwowy);
- po kryzysie paliwowym pojawiają się auta kompaktowe przypominające auta europejskie, jednak krążowniki szos są popularne do końca lat 70.
- ustaje moda na tradycyjnie rozumiane pojęcie muscle cars (Mustang, Camaro, Trans Am, Cougar z przełomu lat 70. i 80. to już nie tak mocne samochody);
6. Druga połowa lat 70.
- pojawiają się kwadratowe podwójne lampy przednie;
- kabina staje się bardziej kanciasta z tyłu z charakterystycznym dachem z tworzywa sztucznego oraz tzw. "okienkiem";
- krążowniki stopniowo wymierają, niektóre w 1978 (Cadillac Eldorado stracił metr długości i stał się uboższy w chrom, kiedy Cadillac DeVille pozostał w swej długości do połowy lat 80.), a inne dopiero w latach 80. np. Chrysler;
- Amerykanie coraz częściej kupują tańsze w produkcji i bardziej ekonomiczne marki europejskie (np. Volvo) i azjatyckie, co w latach 90. jest już codziennością.
Widoczny wpływ stylizacji amerykańskich marek w Europie (poza wspominanym Oplem) widać u luksusowych marek brytyjskich, które w latach 60. nawiązywały do klasycznych pojazdów przedwojennych to w latach 70. zaczęły przypominać ich krążowniki amerykańskich szos (Rolls-Royce, Jaguar).
Dziś marek amerykańskich jest znacznie mniej. Funkcjonują nadal Cadillac, Buick, Chevrolet, Ford, Lincoln, Chrysler, Dodge, a próby czasów nie wytrzymały takie jak Pontiac, Oldsmobile, Plymouth, Mercury, Imperial, DeSoto.
ZDJĘCIA
Lata 50.
Era skrzydlaków (druga połowa lat 50.)
[spoiler:277kcl7v]Dodge Custom Royal 1957
http://imageshack.us/a/img109/2221/4...1896662662.jpg
Buick Roadmaster 1958
http://imageshack.us/a/img837/7552/3...6210161004.jpg
Lincoln Continental Mark III 1958
http://imageshack.us/a/img253/408/38...3759791865.jpg
Chevrolet Impala 1958
http://imageshack.us/a/img687/8512/3...9570492189.jpg
Dodge Custom Royal 1959
http://imageshack.us/a/img109/2888/3...0878091703.jpg
http://imageshack.us/a/img96/9615/38...9113191508.jpg
Ford Fairlane 1959
http://imageshack.us/a/img833/3444/7...8446514774.jpg
Cadillac DeVille 1959
http://imageshack.us/a/img4/4395/228...4813298226.jpg
Cadillac Eldorado 1959
http://img688.imageshack.us/img688/2...aceldorado.jpg
Imperial Crown 1959
http://imageshack.us/a/img140/3748/3...7516701543.jpg
Dodge Matador 1960
http://imageshack.us/a/img854/4335/2...8357851625.jpg
Imperial LeBaron 1960
http://img109.imageshack.us/img109/4765/imp6035.jpg[/spoiler:277kcl7v]
Lata 60.
Schyłek skrzydlaków (początek lat 60.)
-wkrótce
Era lamp chowanych za grillem (druga połowa lat 60.)
[spoiler:277kcl7v]Buick Riviera 1966
http://imageshack.us/a/img155/1489/5...4389891988.jpg
Cadillac Eldorado 1967
http://imageshack.us/a/img155/3189/2...8474182204.jpg
http://imageshack.us/a/img269/2340/2...4018212345.jpg
Mercury Cougar 1968
http://imageshack.us/a/img811/4980/3...8790681433.jpg
http://imageshack.us/a/img689/2276/5...6199775236.jpg
Chrysler 300 1969
http://imageshack.us/a/img3/9187/chrysler300196901.jpg
Imperial Crown 1969
http://imageshack.us/a/img29/492/imperialcrown1970.jpg[/spoiler:277kcl7v]
Lata 70.
1. Era okrągłych lamp (pierwsza połowa lat 70.)
[spoiler:277kcl7v]Plymouth Barracuda 1971
http://imageshack.us/a/img405/9828/p...racuda1971.jpg
Chevrolet Impala 1971
http://imageshack.us/a/img840/8318/c...impala1971.jpg
Pontiac Bonneville 1971
http://imageshack.us/a/img525/4508/p...eville1971.jpg
Buick Riviera 1971
http://imageshack.us/a/img17/2199/buickriviera1971.jpg
Dodge Monaco 1972
http://imageshack.us/a/img526/3388/dodgemonaco1972.jpg
Chrysler Newport 1972
http://imageshack.us/a/img268/4456/c...ewport1972.jpg
Ford Gran Torino 1975
http://imageshack.us/a/img7/3274/fordgrantorino1976.jpg[/spoiler:277kcl7v]
2. Era kwadratowych lamp (druga połowa lat 70.)
[spoiler:277kcl7v]Oldsmobile Cutlass 1976
http://imageshack.us/a/img23/9528/ol...utlass1976.jpg
Chrysler New Yorker 1976
http://imageshack.us/a/img23/1716/ch...yorker1976.jpg
Lincoln Continental 1977
http://imageshack.us/a/img688/8740/l...nental1977.jpg
Ford Thunderbird 1977
http://img337.imageshack.us/img337/9...bird197701.jpg
Pontiac Grand Prix 1977
http://imageshack.us/a/img707/9964/p...prix197701.jpg
Plymouth Fury 1977
http://imageshack.us/a/img651/3880/plymouthfury1977.jpg
Mercury Cougar 1977
http://imageshack.us/a/img528/7379/m...cougar1977.jpg
Ford LTD II 1977
http://imageshack.us/a/img269/5706/fordltdii1977.jpg
Cadillac Eldorado 1978
http://imageshack.us/a/img210/8935/c...dorado1978.jpg
http://imageshack.us/a/img407/3707/5...1395351477.jpg
Chrysler Cordoba 1979
http://imageshack.us/a/img703/394/ch...ordoba1979.jpg[/spoiler:277kcl7v]
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Jeśli chodzi o mnie to śmigam od paru dobrych miesięcy na tym:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...t_20080120.jpg
Mina nauczycieli stojących przed szkołą którzy widzą jak przyjeżdżam w garniturze na maturę w pełni obłoconym aucie (nie ma to jak jechać po wiejskich drogach po ulewie) - bezcenna
Świetny na dłuższe trasy, ale wkrótce żegnam się z nim jako że na studia biorę jedynie rower a na dłuższe trasy biorę PKP :P Szkoda że legitymacja studencka nie daje także obniżkę na paliwo :lol:
Po studiach lub nawet w trakcie zacznę zbierać na Audi e-bike Wörthersee oraz na BMW Z4 :P
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Nieźle. ;)
Mój poprzedni post może być obszerny i nie każdemu chce się go czytać. Jednak jak ktoś przeczyta i obejrzy zdjęcia mam pytanie.
Która epoka przypada Wam najabardziej do gustu? :)
Dodałem o pierwszego posta kilkanaście zdjęć z podziałem na epoki w stylizacji amerykańskich krążowników szos.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Druga poł. lat 60. Może jakąś ankietkę zrób.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Mi tak samo 2. połowa lat 60. Z tych wszystkich aut największe wrażenie robi na mnie Chrysler 300.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Powklejam za jakiś czas więcej zdjęć z tego okresu i inne modele Chryslera. :)
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Zagłosowałem na samochody z lat 50-tych. Są naprawdę ładne, żaden z dzisiejszych nie ma tego kształtu, wyglądu.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Jak oceniasz pozostałe okresy?
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Podoba mi się jeszcze 2 połowa lat 70-tych. Lincoln Continental 1977 zawsze kojarzy mi się z Ameryką. Można powiedzieć że według mnie jest to jeden z symboli Stanów Zjednoczonych. A co do lamp to moim zdaniem kwadratowe są ładniejsze ale to od gustu zależy. Z lat 60-tych wg mnie najlepiej się prezentuje Imperial Crown 1969. Do tego Cadillac Eldorado 1967 ma fajny styl.
Nie wiem dokładnie jaki to model Jaguara ale co powiecie na takie kształty?
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...e_M1SduMiob0OO
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
To Jaguar XJ, którego produkcja zaczęła się w 1979. Niewątpliwie jeden z najładniejszych samochodów europejskich. Jego sylwetka była inspirowana amerykańskim krążownikiem Chrysler Cordoba z 1975. :)
Obok Jaguara duży wpływ amerykańskich krążowników był na Mercedesa. Mercedes kojarzony dziś z polskich dróg był inspirowany także Chryslerem, ale modelem Newport 1975.
Chrysler Cordoba 1975:
http://imageshack.us/a/img855/3342/usuna.jpg
http://imageshack.us/a/img88/2519/80...cordobablu.jpg
http://imageshack.us/a/img194/6356/c...basportcou.jpg
Jaguar XJ 1979:
http://imageshack.us/a/img685/5921/8...j609072009.jpg
Chrysler Newport i znany każdemu Mercedes-Benz:
http://imageshack.us/a/img217/181/usunac.jpg
http://imageshack.us/a/img842/2392/1...benz28pic4.jpg
Ubolewam, że czasy tych pięknych samochodów przeminęły.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Jaguar to brytyjska marka. :P
Zauważyłeś podobieństwo Jaguara XJ do Chryslera Cordoby, a Mercedesa do Chryslera Newport? :) Stylizacja podobna - grille, lampy, maska, jednak Chryslery są dłuższe o metr od europejskich braci.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
KLA, w przypadku Mercedesa to jest raczej na odwrót ;) W116 był produkowany od połowy 1972 roku (a tego typu szeroki grill to już miał W114/115, tylko jeszcze światła pionowe), a Newport ze zdjęcia, jak sam zauważyłeś, to rocznik '75. Rocznik '72 wyglądał tak:
http://ned.ronet.ru/0/1972%20Chrysler%20Newport.jpg
Wygląda na to, że to raczej Newport z tą dużą atrapą był stylizowany na Mercedesa, choć ja bym zbyt daleko idących wniosków nie wyciągał... oprócz atrapy i reflektorów ciężko w liniach tych dwóch aut znaleźć jakieś większe podobieństwo.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
W sumie masz rację. Myślałem że w 1972 nadal miał pionowe światła, ale W108. :P Z przyzwyczajenia napisałem, bo Mercedesy stylizowały się na połączenie amerykańskiej wymyślności z brytyjską klasyką. Jednak w przypadku pionowych świateł pierwszy był Nash Ambasador, który już w 1957 miał taką stylizację:
http://www.thefreewheelers.net/MOM/x195 ... t_view.jpg
Popularne stało się to dopiero w połowie lat 60. :)
Może wiesz co to jest? Przypomina Forda LTD II (ale pojedyncze okrągłe lampy), a był podpisany jako Gran Torino 1976, którym na pewno nie jest.
http://imageshack.us/a/img525/3549/1...torinocrop.jpg
Gran Torino, poprzednik LTD II wyglądał wtedy tak:
http://imageshack.us/a/img145/1899/1565607img.jpg
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Przepraszam pokręciło mi się czasy mojego zainteresowania motoryzacją minęły.
Co do podobieństw rzeczywiście są i to spore, ale Europejczycy zawsze się wzorowali we wszystkim na Amerykanach to co się dziwić że samochody starają się podobne robić.
Ford Mustang
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...jJu_wmrWgUtTyQ
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...8zj3Ad429TvNV_
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Oczywiście, że nie tylko amerykańskie. :) Ja akurat o nich piszę z racji mojego zainteresowania, ale temat dotyczy motoryzacji ogółem, żeby się nie rozdrabniać na mniejsze tematy.
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Widoczne zmiany są już między 55 a 58 rocznikiem. Nie mówiąc o 67. Bardzo mi się podoba 75.
Ostatnia generacja jest ładna jak na nowe samochody ale przy tych starszych wymięka. Niezbyt przypada mi do gustu 81 może dlatego że zbyt krótki trochę :)
Zaś 57 ma styl jaki uwielbiam. Właśnie te "skrzydła" prezentują się doskonale.
Oto zdjęcia dwóch starych Fordów ale dokładnie nie wiem jakich może Ty rozpoznasz :)
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...3PJn3C7T5EGM2s
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...H-EnV4KGVLk6YA
Dam jeszcze Chryslera 300C dobre autko.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...V-SVT5TNgYuVQD
Widzę że fajny temat się zrobił :) A poza tym chyba zaczyna wskrzeszać się moje wielkie zainteresowanie motoryzacją :D
Re: Motoryzacja - dawna i współczesna
Tych Fordów nie rozpoznam. :) To za stara epoka, na której się nie znam.
To nie jest Chrysler 300, lecz Plymouth Barracuda 1971. :)
Chrysler 300 z 1971 wygląda tak:
http://imageshack.us/a/img819/6739/chrysler3001971.jpg