Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Aktualna wersja poradnika jest tylko na stronie głównej portalu:
http://www.totalwar.org.pl/index.php/games/view/95
http://forum.totalwar.org.pl/showthr...-2-do-poprawek
Wersja z 7 października 2014 roku.
************************************************
Wszystko napisane tylko z uwzględnieniem Rzymu i bez większego zagłębiania się ;)
Dodam że wiele rzeczy jak i nieco styl gry zależy od frakcji jaką gramy.
"Pod znakiem zapytania stoją technologie morskie, flota nie jest najbardziej przydatna rzeczą, ergo nie warto przejmować się technologiami morskimi bez wyraźnej potrzeby."
W przypadku Kartaginy można cholernie szybko opracować technologie morskie pozwalające wystawić najlepsze okręty z najlepszą załogą. Okręty później mają 160 żołnierzy więc mamy szybko przemieszczającą się prawie normalną armię lądową ;) (hoplici czy nawet święty zastęp)
Dominacja flotą oznacza że rozbijamy armie rzymu zanim zejdą na ląd i szybko możemy posyłać floty tam gdzie będzie potrzebne wsparcie do obrony miasta czy podbicia. A wiele prowincji w tym regionie mapy są na nabrzeżu więc...
Co do najemników to tutaj również Kartagina ma kilka technologii obniżająca koszt utrzymania i werbunku najemników. Później kosztują tyle samo jak nie mniej co normalne wojska.
Jeżeli chodzi o rush'owanie Rzymem technologii umożliwiającej werbowanie legionistów to ostatnio na legendarnym zrobiłem co innego. Musiałem wpierw rozbudować nieco gospodarkę bo miałem problem by utrzymać te minimum triarii i hastati potrzebne do obrony i podbicia czegokolwiek. I Rzym ma bardzo drogie jednostki. Więc nawet nie mógłbym wcześnie pozwolić na werbowanie legionistów ;)
Rozbudowując prowincję pamiętajcie że budynki można przebudowywać. Więc na początku możemy postawić jakiś budynek co niewiele daje prócz znaczącego bonusu do rozwoju prowincji. A potem go przebudować na coś innego itp.
Nie olewajcie tradycji czy generałów. Sumując oba czynniki można wyciągnąć całkiem spore bonusy dla armii.
I nie poddawajcie się gdy wasz 7 gwiazdkowy dowódca zostanie zabity przez jakiegoś mizernego zabójcę albo gdy stracicie 1 prowincję.
Szpiegiem czy dygnitarzem (i jego odpowiednicy u innych nacji) pozwalają na przejmowanie prowincji bez wypowiadania wojny. W sumie używam do tego tylko szpiega ale dygnitarz też umie podburzać ludność.
Jeżeli chcecie kogoś zaatakować kto ma po miliard sojuszników obronnych. Sprawdźcie z kim toczy wojnę. I zaoferujcie jego rywalowi dołączenie do wojny ;)
A no i niewolnicy potrafią dać niezłego boosta do dochodów. Tylko monitorujcie po każdym złapaniu niewolników wasz ład publiczny.
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Odnośnie wyboru między republiką, a imperium w Rzymie to jestem na 99,9% pewien, że jak zdecydujemy się na republikę nie wybuchnie nam następna wojna domowa. Po zrobieniu tego zniknęły mi wszystkie opcje w oknie rodu jak adopcja, przekupstwo, zabójstwo itp. Wybór różni się tylko bonusami frakcyjnymi jakie otrzymamy.
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Uzupełniłem tekst o Wasze uwagi. Dwie rzeczy mnie męczą:
1) Posiadanie dużej liczby niewolników nie ułatwia przypadkiem zadania weteranom, którzy mogą podżegać do buntu niewolników? (Rozwiązane)
2) Czy zapas jedzenia wpływa na wybuchanie chorób? Zauważyłem, że na wyższych poziomach trudności morowe powietrze pojawia się to tu to tam, dotykając nawet mnie, na tym normalnym i oczko niżej ani razu mnie choroba nie dręczyła (ale mało na nich grałem, raptem po kilkadziesiąt tur). Poziom trudności na takie odczucia wpłynął czy jednak żywność?
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Od ostatniego posta rozwinąłem (stopniowo) i dodałem kilka rzeczy m.in. dzięki Sanvone niewolnictwo oraz od siebie tradycje, armie, agenci, dyplomacja, edykty i rody.
Proszę o dzielenie się swoimi uwagami i spostrzeżeniami. Mile widziane screeny z zobrazowaną sytuacją.
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Po miesiącu od pojawienia się uzyskał ponad 1300 wyświetleń, czyli ktoś zagląda, ktoś czyta, ktoś rozmyśla. Przez ostatnie dwa tygodnie uzupełniłem kilka istniejących już kwestii i z czasem dodałem kolejne: NACJE, ŁAD, KULTURA, MÓJ WŁASNY SPOSÓB NA WOJNĘ DOMOWĄ, SPOSOBY NA AGENTÓW. Do tego parę screenów.
Wiedzieliście że zajęcie miasta, które nie ma obrońców doda po 2 punkty do tradycji i doświadczenia generała? :)
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Bardzo dobry materiał.
Pomaga nie tylko początkującym graczom - treściwie i syntetycznie zebrany.
Gratulacje i podziękowania.
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Po krótkim boju poradnik dostał drugi post i to jeden pod drugim, a wymusiło to na mnie wprowadzenie nowych uwag, sprostowań części i uzupełnienia istniejących (niestety kosztem ilości wyświetleń, ale było ich niemal 2500, z tego samego powodu osoby, które zapisały sobie odnośnik mogą go nie odnaleźć). Nowe rzeczy to: Uwagi wstępne, KORUPCJA, POSTAWY ALBO TRYBY ARMII I FLOT, PIRACTWO I RABUNEK.
W przyszłości planowana zmiana w układzie poradnika, w celu łatwiejszego wyszukiwania odpowiednich odpowiednich partii materiału i dalsze uzupełnianie tekstu.
Jako że szybko nie włączę Rome 2, gnębi mnie brak odpowiedzi na następujące pytanie:
Czy jednostki z protektoratu/satrapii można rekrutować w trybie forsownego marszu?
Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Zapraszam do poprawiania, uzupełniania i komentowania ciągle rozwijanego poradnika. Szczególnie zależy mi na uwagach odnośnie gier wieloosobowych, kampanii i bitew. Mile widziane krótkie opisanie czym warto a czym nie warto walczyć w kampaniach.
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Cytat:
Zamieszczone przez Samick
Czy jednostki z protektoratu/satrapii można rekrutować w trybie forsownego marszu?
Tak, tak samo jak kupować najemników. Tak samo też jak wynajem najemników - rekrutacja jednostek wasala jest natychmiastowa - nie trzeba czekać tury jak w przypadku rekrutacji macierzystych jednostek.
Re: Poradnik do Rome 2 - do poprawek
Serdeczne dzięki. :)
Dane wprowadzone.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi.
Nowa wersja poradnika i nowy układ. Przede wszystkim rzuci się Wam w oczy spis treści z hiperłączami, który ułatwia nawigację i odnajdywanie odpowiednich treści. Uporządkowałem działy które podzieliłbym na: skarb, usprawnienia państwa i ciekawostki, wojsko i agenci.
Co nowego z treści? Uzupełnienia w wielu miejscach i poprawki. Myślę, że najcenniejszy fragment dostarczył Sanvone i dotyczy biernej zdolności Czempionów (KLIKNIJ PO SZCZEGÓŁY), dzięki niemu wiemy już jak działają przygody i jakich dochodów można się spodziewać.
Nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić do przejrzenia. :)
[center:2n2zns3y]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/30/71qa.jpg[/center:2n2zns3y]
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
O tych dostępach wojskowych to nie przyuważyłem, może dla tego że komp nie chciał się na nie godzić.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Co do zgody na przemarsz wojsk to ma w założeniu działać trochę na podobieństwo tego co znamy z serii Europa Universalis. Tam zgadzamy się na przemarsz gdy chcemy zminimalizować szanse na to, że ktoś wypowie nam wojnę. W R2 również dostajemy po relacjach gdy złamiemy dostęp wojskowy. I tak jak napisał Gajusz, jest to kwestia kopert jak i w reszcie umów, raz zyskamy raz stracimy.
PS. Miło mi jest gdy poradnik kogoś zaskakuje. :)
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Ma ktoś dokładnie sprawdzone pasek stosunku sił, co się liczy?
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Ciężko dokładnie sprawdzić co sie liczy, ale z moich obserwacji wynika, że liczą się tylko statystyki i typ jednostek, a realnej siły na polu bitwy ten stosunek nie uwzględnia. dlatego np. pikinierzy ze słabymi statystykami których siłą jest falanga albo rydwany i słonie które w zwykłej bitwie potrafią mieć po 600 zabitych są mocno osłabieni w automatycznej bitwie.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Tylko mi się rozchodziło o pasek sił imperium w oknie dyplomacji. Który ma mieć wpływ na lojalność protektoratów.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Z moich obserwacji wynika że na relacje wasal-senior, czyli ten pasek ma wpływ:
- stosunek sił militarnych, grając Selkami straciłem armie i miasto, w następnej turze mała porażka i wypowiedzenie posłuszeństwa,
- gospodarka - im senior bogatszy a wasal biedniejszy, tym lepiej,
- wielkość (tak mi się wydaje), ciężko by wasal był większy od seniora, ale... przekłada się to poniekąd na powyższe dwa czynniki,
- ilość wojen, im senior ma ich więcej tym gorzej dla niego (ale nie wiem jak bardzo powiązane jest to z powyższymi punktami), im więcej ma wasal tym bliżej mu do seniora.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Jeszcze jedno pytanko odnośnie dyplomacji. Jak doprowadzić do sojuszu?
Opiszę sytuację.
1 Przykład - Gram Numidią, zawarłem z Lusitianą: pon, handlówkę i prawo przemarszu. Po jakimś czasie przejąłem od rywali Kartaginy następujące regiony: Ibossim, Arse, Quart Hadasth, Gadira, Korduba, Tingis. Reszta została podbita przez Lusitianę która nawet weszła sobie do Galii, radzi sobie świetnie.
2 Przykład - Rozgrywka Kartaginą podobna sytuacja tylko z Ligą. W początkowych turach pon + handel + dostęp wojskowy. Ja swoim zwyczajem zająłem się afryką i Hiszpanią, zostawiając im wojnę z Rzymem. Którą wygrali, ba nawet wzięli się za podbój Ilirii i Grecji.
Jak teraz podpisać z nimi sojusz obronny a później wojskowy. Drobne podarki idą co turę. Wrogów mieliśmy wspólnych. Pasek równowagi sił imperialnych na moją korzyść. Niestety co turę ponoszę porażkę w negocjacjach o durny sojusz, mimo olbrzymich dopłat z mojej strony. Pytam bo bez sojuszu ich ziemię nie liczą się do warunków zwycięstwa, a interwencja zbrojna raczej nie wchodzi w grę, sieć sojuszy.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Dawni wspólni wrogowie, pony, handle i przemarsze NIE GWARANTUJĄ sukcesu podpisania sojuszu. Najzwyczajniej w świecie nie widzą korzyści wchodzenia z tobą w sojusz. Sam przerabiałem to wielokrotnie. Żeby zwiększyć szanse na sojusz, musisz wypowiedzieć wojnę największej frakcji, z którą toczy wojnę Twój "sojusznik-to-be". Najlepiej, żeby ta wojna mocno angażowała siły Twojego "sojusznika-to-be", wtedy od razu łyknie, ew. za dopłatą.
I taki mały haczyk - sojusz obronny też nie musi oznaczać to, że za 2-3 tury podpiszesz sojusz wojskowy.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Może oprócz wersji WEB zrobić także alternatywę w wersji PDF :) ?
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Wypowiedz temu największemu przeciwnikowi wojnę, ale na zasadzie dołączenia do wojny w panelu dyplomatycznym podczas negocjacji z zaprzyjaźnioną frakcją. Te państwa o których piszesz z którymi chcesz sojusz wojskowy, posiadają jakieś inne sojusze? Są jakieś państwa specjalnie przez nie lubiane? Spróbuj z tymi przyjaciółmi przyjaciół dogadać się.
PS. Wersja PDF będzie powstawać w najbliższy weekend i rezerwuję sobie na to resztę miesiąca. :)
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Konfederacja Lusitiana miała sojusz wojskowy z konfederacją Brytów. Z którymi bez problemu podpisałem pon, handlówkę, dostęp. Ale na tym się skończyło. Mieliśmy wspólnych wrogów (znaczy oni w sumie 3, ja więcej). Za każdą odmową przed oczami stawały mi wszystkie internetowe trolle z parszywym uśmiechem a w dymku napis "Zmuś mnie", albo "Fu.c You".
Ja potrafię takiego delikwenta otoczyć swoimi prowincjami, bo wybijam wspólnych wrogów. A on mi środkowy palec pokazuje, podpisując pakty z dalszymi sąsiadami.
Re: Poradnik do Rome 2 - komentarze i uwagi
Jakie zmiany są, każdy widzi. Ułatwiona nawigacja za pomocą przyjemnych dla oka hiperłączy, nowy spis treści, parę dodatkowych zdań i zaległości z wersją w pdfie. :)