Tak jak zapowiadałem, wykułem plan reformy KO
Idźmy drogą idealistów, nawet tych absurdalnych, żeby ginąć w imię czegoś w co wierzymy, stając się pragmatykami i relatywistami niszczymy siebie, innych i całe cywilizacje (druga połowa pochodzi od dr Michała Warcińskiego, mój cywilista )
1.Stworzenie subfora M2TW v2 obok istniejącego subfora M2TW.
Ma to na celu stworzenia wyraźnej granicy, nowe subforum ma być zbudowane na większej dyscypliny i nowych/zmienionych zasadach, czyli na zdrowych fundamentach na których idzie dalej coś zbudować bez obciążeń z przeszłości.
Zaletą tego podziału jest także to że kwestię reformowania (lub też nieudanej próby) starych KO zostanie pozostawiona do rozpatrzenia przez graczy indywidualnie dla każdej KO. A z czasem problem sam się rozwiąże gdyż KO na starych zasadach zostaną albo zakończone per zwycięstwo normalnie albo wstrzymane na dobre ze względu na brak chęci samych graczy albo też ulegną kasacji z powodu braku jakiegokolwiek sygnału ze strony graczy, podsumowując problem rozwiąże czas.
Z powodu braku praktycznych argumentów by nie robić tego, utrzymalibyśmy numerację KO
2.Regulamin - kodyfikacja
Byłaby to też okazja by odpowiednio skodyfikować regulamin, wprowadzić od dawna ugrontowane praktyki z życia w formie pisemnej, można się śmiać ale każdy z nas miał sytucję która expresis verbis mówiła o tym że taki czy taki ruch jest zakazany, lub że zasady joopitera są od dawna praktykowane ale nie znalazły jeszcze swojej drogi do regulaminu.
Na sam początek proponowałby stworzenia podziału regulaminu na część ogólną i części szczegółowe na wzór kodeksu cywilnego (część ogólna, zobowiązania etc.) ale z tą różnicą że w przypadku części przepisów wprowadzamy do nich osobny ustęp (podpunkt) który mówi o karach za wykonanie czynu niedozwolonego lub nie wykonania czynu do którego byliśmy zobowiązani, czyli połączenie kodeksu o charakterze cywilnym z karnym.
Częścią ogólną regulaminu stanowiłyby przepisy które dotyczą każdej KO (kwestia dyscyplinarne ogólne np. nie robienie tury czy to przez gracza czy MG, zgłaszanie paktów na forum w celu legalizacji, przymus posiadania MG)
Części szczegółowe (zwracam uwagę na liczbę mnogą) będą stanowić przepisy dotyczące tylko pewnego rodzaju KO, czyli KO opartych na Wwmwe 2, Kingdoms (kwestią dyskusyjną czy robić przepisy szczególne dla każdego rodzaju kampanii w Kingdoms), czy modów (osobna część szczegółowa dla BC a SS itd.). Kwestią dyskusyjną jest czy robić osobne przepisy szczegółowe dla WKO i MKO, jako że główną różnicą między tymi dwoma rodzajami KO w regulaminie jest tylko możliwy zakres czasowy dla graczy by wykonał turę.
Dałby nam to kompleksowy regulamin składający się z cześci ogólnej i części szczegółowych: Wwmwe, Kingdoms i BC
Oczywiście gracze są jak najbardziej uprawnieni by stwarzać specjalne warunki dla ich KO (np. uchylenie zakazu otwierania bram za pomocą szpiega) dlatego też jestem za tym by w każdej KO już podczas rekrutowania ekipy omawianio ewentualne zmiany w regulaminie. Jeśli utrzymanoby regulamin w formie niezmienionej, wystarczy tylko w danym subforum stworzyć temat "regulamin WKO xx", skopiować część ogólną i odpowiednią szczegółową z kodeksu i go przykleić. W przypadku zmian w regulaminie, twórca KO lub MG powinien skopiowiać odpowiednią część ogólną i szczegółową kodeksu a zmiany zaznaczyć na czerwono a na końcu przepisu wpisać "(UCHYLONY)" lub "(DODANY)"
np.
§4 Agenci
a) Zakaz otwierania osad/fortów należących do żywych graczy szpiegami.
b) Zakaz zabijania członków rodziny i Papieża (inkwizytorzy nie mają zakazu).
c) Zakaz "zadeptywania" armiami agentów. (UCHYLONY)
Dobrym pomysłem byłoby utworzyć niby komisję kodyfikacyjną która by się tym zajęła
3.Przyszłe zmiany w regulaminie (jako że obecny regulamin jest twardy jak adamantium)
Wprowadzanie zmian bez ugrontowanej praktyki i precedensów jest ryzykowne, dlatego proponuję by istniały 3 możliwości zmiany regulaminu.
a)Gracze solidarnie w temacie wyrażają tą samą opinię w kwestii nie wymagających praktyki i/lub precedensu np. skrócenia czasu na wykonania tury z 24h na 20h. Wtedy jeśli większość graczy jest tego samego zdania kolegium wprowadza odpowiednią zmianę w regulaminie. W przypadku równego podziału wśród graczy, odbywa się w Kolegium KO głosowanie
b)Praktyka - jeśli w pewnej KO gracze zdecydują się na wprowadzenie nowej zasady który z czasem staje się normą powszechną w KO danego typu, to na wniosek gracza lub członka Kolegium, Kolegium sprawdza czy ta nowa praktyka jest powszechna i jeśli uzna że jest, wprowadza nowelizację w regulaminie
c)Precedens - jeśli gracz wykona czynność która nie jest w regulaminie zakazana (przez co MG nie może wymierzyć kary) ale inny gracz lub gracze mają wątpliwości co do legalności tego czynu, dowolny gracz lub członek kolegium może zaskarżyć legalność tego czynu do Kolegium KO które orzeka czy jest regulaminowy czy też i nie.
W przypadku regulaminowości, nic się nie dzieje
W przypadku nieregulaminowości Kolegium ustala odpowiednią karę
W obu przypadkach jeśli Kolegium uzna to za konieczne, wprowadza on odpowiedni przepis szczególny do regulaminu by uniknąc w przyszłości nieporozumień.
Jeśli członek Kolegium KO jest stroną pozwaną lub pozywającą albo ma bezpośredni interes w danej sprawie, jest ona wyłączona z głosowania (o wyłączeniu z głosowania decyduje głosowanie w kolegium na wniosek gracza lub innego członka kolegium).
4.Lex retro non agit - prawo nie działa wstecz
Zarówno w przypadku na korzyść lub niekorzyść gracza
5.Zmiany w regulaminie a istniejące już KO
Gracze każdej KO decydują indywidualnie dla swojej KO czy chcą przyjąć zmianę w regulaminie czy też grać na starych zasadach, wyjątkiem są tutaj kary Kolegium na podstawie precedensu odwoławczego które stosuje się bezpośrednio
6.Procedura
W przypadku gdy gracz dopuszcza się czynu zabronionego przez regulamin, karę wymierza MG zgodnie ze swoim uznaniem tak by kara była sprawiedliwa chyba że rodzaj i/lub wielkość kary jest podana w regulaminie. Od wyroku MG przysługuje graczowi możliwość odwałania się do Kolegium KO które decyduje czy sprawę rozpatruje w trybie precedensu odwoławczego, wtedy Kolegium uznaje czy czyn był zgodny z regulaminem (kasacja wyroku i wprowadzenie przepisu szczególnego by uniknąć przyszłych nieporozumień) czy też i nie (może manipulować karą, oraz wprowadzić przepis szczególny by uniknąć przyszłych nieporozumień)
(Jeśli procedury zostaną ustalone to Kolegium będzie mogło odrzucać wnioski z powodu błędów formalnych → patrz TK w Polsce )
7.Kolegium KO
Aby zostać członkiem Kolegium KO trzeba być aktywnym graczem KO lub który był aktywny w momencie mianowania na członka Kolegium. W razie braku członków w Kolegium (docelowo ma być 5) to członkowie Kolegium mogą zaproponować nowych członków → głosowanie w Kolegium czy przyjąć → zgoda danego gracza na to → witamy !
Wszystkie głosowania i dyskusje Kolegium są tajne
W przypadku równego podziału głosów w Kolegium, głos przewodniczącego liczy się podwójnie, a w przypadku wyłączenia go z głosowania, pozostali członkowie kolegium mogą mianować neutralnego gracza na tymczasowego członka kolegium by zakończyć proces.
8.Czarna lista (dyskusyjne)
Proponuję wyczyszczenia obecnej czarnej listy, dajmy tym skubańcom jeszcze jedną szansę, ale niech wiedzą że teraz będzie znacznie łatwiej dostać się na czarną listę i być wyrzuconym z danej KO
Procedura dla czarnej listy:
Gracz lub MG danej KO wnioskuje o ukaranie skubańca, decyzję podejmuje Kolegium
9.Promocja
Odświeżyć całą listę GG, filmiki promocyjne na YT, ogłoszenie globalne na forum