Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 44

Wątek: Poradnik do Attila - temat roboczy, komentarze, uwagi

  1. #1
    Krwawy Kardynał Awatar Samick
    Dołączył
    Oct 2010
    Postów
    5 763
    Tournaments Joined
    9
    Tournaments Won
    1
    Podziękował
    171
    Otrzymał 427 podziękowań w 262 postach

    Poradnik do Attila - temat roboczy, komentarze, uwagi



    Po jakże udanej pracy (wystarczy spojrzeć na liczbę wyświetleń) przy Rome 2, postanowiłem zacząć pracę nad poradnikiem do Attili. Rzecz jasna liczę na Wasze wsparcie i deklaracje pomocy przy rozpracowywaniu różnych elementów systemu, wyjaśnianiu ich, korekcie językowej, wzbogacaniu o screeny itp. Jak poprzednio, zaoferować mogę wieczną chwałę i wpis na listę płac.

    Jak widzę poradnik? Myślę, że układ jaki powstał przy Romku jest dla Attili dobry, a przy większych różnicach można zawsze coś zmienić. Ogólny plan: prowincje, ład, dochód, technologie, armie, floty, dyplomacja, handel, sojusze, wasale, bitwy, agenci, polityka wewnętrzna, hordy, zarządzanie prowincjami. W skrócie: wszystko co jest w grze.

    Zapraszam do udziału!
    Ostatnio edytowane przez Samick ; 15-03-2015 o 21:35



  2. Następujących 13 użytkowników podziękowało Samick za ten post:


  3. #2
    Łowczy Awatar PioterC
    Dołączył
    Jul 2010
    Lokalizacja
    Gdynia, Pomorskie
    Postów
    137
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    4
    Otrzymał 7 podziękowań w 4 postach
    to będzie bardzo przydatna rzecz - pomimo dostępnej encyklopedii itp. jednak uwagi graczy są więcej warte...

  4. #3
    Pampa
    Gość
    Napiszę od siebie a propos bitew z udziałem jednostek lądowy i morskich, otóż zauważyłem że teoretycznie słaba jednostka lekkich marynarzy rzymskich, w sile 45 ludzi była w stanie wybić 2 jednostki włóczników w kolczugach oraz jednostkę generalską gdy sami stracili 10 osób... gdyby mi starczyło czasu to prawdopodobnie udałoby mi się pół armii wybić tymi dwoma łodziami z armii morskiej. Na lądzie natomiast radzą sobie raczej średnio, na morzu nie do pokonania przez jednostki lądowe.

  5. Użytkownicy którzy uznali post Pampa za przydatny:


  6. #4
    Krwawy Kardynał Awatar Samick
    Dołączył
    Oct 2010
    Postów
    5 763
    Tournaments Joined
    9
    Tournaments Won
    1
    Podziękował
    171
    Otrzymał 427 podziękowań w 262 postach
    Na mapie kampanii armia po wejściu na transportowce ma karę za chorobę morską. Taki niebieski stateczek na kartach jednostek. Pewnie stąd taka siła jednostek morskich.



  7. #5
    Łowczy Awatar WaregWenedyjski
    Dołączył
    Sep 2014
    Lokalizacja
    Czeremcha/B-stok
    Postów
    146
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    33
    Otrzymał 25 podziękowań w 14 postach
    Od siebie dodam obserwację dot. mechaniki bitew i statystyk jednostek.

    W Rome II wiele jednostek miało stosunkowo ciężki pancerz. Tutaj sytuacja się zmieniła całkowicie. Wiele unitów ma poniżej 60 punktów osłony. Po za tym pojawiło się więcej jednostek z toporami (przebijającymi pancerz) oraz wprowadzono jednostki z bronią dwuręczną, zaś w jednostkach dystansowych pojawili się kusznicy z ogromnym przebiciem pancerza. Kawaleria dostała mocny bonus do szarży, szczególnie uderzeniowa (tacy Sascy Lansjerzy, absolutna średnia półka jazdy szturmowej, ma, bagatela, jakieś 220 bonusu obrażeń przy szarży). Flankowanie i ataki z zasadzki masakrują oddziały wroga. Niekiedy bywa, że bitwa rozstrzyga się przy pierwszym udanym oskrzydleniu. Dalej: jednostki maja stosunkowo niskie morale (średnio jakieś 30 - 40). Ten współczynnik jednak gwałtownie wzrasta (o jakieś 20 punktów) przy szarży.

    Co to oznacza? Gra wymusza atak. Nie twierdzę, że obrona nie ma racji bytu, wręcz przeciwnie, istnieje wiele jednostek które sprawdzają się przy utrzymywaniu pozycji. Należą do nich pikinierzy (choć ci z niższych tierów praktycznie nie mają pancerza), włócznicy robiący mur tarcz (blokują pociski) czy w końcu oddziały miotające. Z tym, że grupa nawet słabej uzbrojonej w miecze piechoty jest w stanie poważnie przetrzebić takie oddziały. Po za tym żołnierze tego typu nie zabiją wielu wrogów, przez co nie zdobywają doświadczenia (w kampanii może to przeszkadzać). Nawet jeśli więc zakładamy obronę punktu, i tak musimy kontrszarżowac, by zdobyć cenne morale i obrażenia. Moim zdaniem są to obecnie najważniejsze czynniki, a przynajmniej zanim nastaną patche .
    Gdybym zaś został zapytany o najlepszą jednostkę w Attili, ze sporym wahaniem wskazałbym dwie: Trackich Szlachciców dostępnych dla Ostro- i Wizygotów, oraz Berserkerów dostępnych dla frakcji nordyckich. Pierwsi wygrywają pancerzem i obrażeniami, drudzy - szybkością, niezłym atakiem oraz chorym (100 !) morale.

  8. Użytkownicy którzy uznali post WaregWenedyjski za przydatny:


  9. #6
    Asuryan
    Gość
    Cytat Zamieszczone przez Samick Zobacz posta
    Na mapie kampanii armia po wejściu na transportowce ma karę za chorobę morską.
    Za wyjątkiem armii Danów.

  10. #7
    Krwawy Kardynał Awatar Samick
    Dołączył
    Oct 2010
    Postów
    5 763
    Tournaments Joined
    9
    Tournaments Won
    1
    Podziękował
    171
    Otrzymał 427 podziękowań w 262 postach
    Higiena

    W Rome 2 była częścią ładu, w Attili jest osobnym wskaźnikiem. Od jej poziomu zależy szansa na wybuch zarazy w mieście. 1 punkt brudu to procentowa szansa na jakąś chorobę, która będzie dziesiątkować mieszkańców regionu i stacjonujące w nim armie, niestety ciężko jest określić ile procent to każdy punkt. Prawdopodobnie zwiększa także śmiertelność członków z rodu. Zakończenie jednej epidemii nie oznacza spokoju, może wybuchnąć nowa zaraz bezpośrednio po pierwszej, co negatywnie odbija się na ładzie, wojskach i dochodach.

    Stan higieny możemy sprawdzić na rzut oka przez określenie koloru fontanny w paneli prowincji. Zielona oznacza dodatni bilans, czerwony ujemny.

    Lista chorób:

    Gruźlica

    Ospa wietrzna
    -2 do ładu,
    -5% do majątku,
    przerywa uzupełnianie wojsk.


    Najlepszym sposobem jest wybudowanie wodociągów bądź studni, która podnosi higienie w regionie i prowincji. Jeden taki budynek powinien wystarczyć na całą grę, pod warunkiem rozbudowy.

    Z uwagi na różnice w drzewkach technologicznych różnych nacji, warto zajrzeć tam by szukać modyfikatorów podnoszących higienę.
    Ostatnio edytowane przez Samick ; 27-02-2015 o 21:39



  11. #8
    Pampa
    Gość
    Plądrowanie też wyłącza możliwość uzupełniania wojsk.

  12. #9
    Krwawy Kardynał Awatar Samick
    Dołączył
    Oct 2010
    Postów
    5 763
    Tournaments Joined
    9
    Tournaments Won
    1
    Podziękował
    171
    Otrzymał 427 podziękowań w 262 postach
    Dodam coś od siebie do tekstu Warega.
    http://forum.totalwar.org.pl/showthr...l=1#post332300

    Z uwagi na wspomniane niskie morale, szczególnie uważnie trzeba rozgrywać bitew. Jednostki ze średniej półki mają około 50-60 morale. Niby dużo w porównaniu do 20-30 z niższej, ale... wystarczy że oddział ten poniesie 50% straty i już mu morale spada o 18. Przewaga liczebna wroga, walka w okrążeniu, a nawet przebieg aktualnej walki ma wpływ na morale i nagle kolejne -20. Nie daj Bóg spadną płonące strzały, czyli -12. Oddział jest na skraju załamania. Stąd też każda jednostka wymaga szczególnej uwagi i wysyłania do boju z głową. Te gwałtowne zmiany w morale powodują, że starcia są szybkie, dynamiczne.

    Złamanie morale jednostki nie oznacza ich utratę na zawsze. Jednostki mają tendencje do wielokrotnego powrotu w trakcie jednej bitwy.

    Elementy wpływające na morale pokrywają się z tymi z Rome 2 (choć tam, część rzeczy było raczej na wyczucie):
    - walka z przeważającym liczebnie wrogiem -
    - strata wodza -
    - oddział jest otoczony/flankowany -
    - szarża przeciwnika -
    - własna szarża +
    - specjalne zdolności wrogich oddziałów lub generała -
    - specjalne zdolności własnych oddziałów lub generała (czasem wystarczy jego obecność) +
    - bycie w zasięgu własnego generała +
    - straty własne -
    - ostatnie straty (vel Poniesione straty) własne (śmierć dużej ilości towarzyszy w wyniku szarży albo ostrzału wroga) -
    - bliska obecność jednostek wzbudzających strach (np.: słonie) -
    - oddział pod ostrzałem zapalających/świszczących oszczepów/strzał (różne pociski, różne minusy) -
    - zmęczenie -
    - ucieczka towarzyszy -
    - ucieczka wroga +
    - posiadania punktu strategicznego +
    - generał żyje +



  13. Użytkownicy którzy uznali post Samick za przydatny:


  14. #10
    Łowczy Awatar WaregWenedyjski
    Dołączył
    Sep 2014
    Lokalizacja
    Czeremcha/B-stok
    Postów
    146
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    33
    Otrzymał 25 podziękowań w 14 postach
    Odnośnie higieny.

    Gruźlica:

    - 2 do ładu
    - 1% do przychodów ze wszystkich źródeł

    Choroby lubią się rozprzestrzeniać nie tylko w obrębi prowincji, ale także po za jej granice, nawet na inne państwa. Po pojawieniu się ogniska choroby nawet miasta z dodatnią higieną nie są bezpieczne (choć jej wyższa wartość zmniejsza prawdopodobieństwo ,,zarażenia się" osady).

Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •