Polska jest obecnie objęta funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu po uchyleniu
procedury nadmiernego deficytu w czerwcu 2015 r.*5 W swoim programie konwergencji
na 2015 r. rząd planuje stopniową redukcję deficytu nominalnego z 3,2 % PKB do 2,7 % PKB
w 2015 r., a następnie do 1,2 % PKB w 2018 r. Na podstawie prognozy
Komisji z wiosny 2015 r. można uznać, że
korekta nadmiernego deficytu nastąpiła już
w 2014 r., czyli jeden rok przed wyznaczonym terminem, uwzględniając fakt, że
przekroczenie ustanowionej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB jest
skutkiem kosztu netto dla budżetu wynikającym z systemowej reformy emerytalnej. Zgodnie
z programem konwergencji, rząd planuje osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego –
deficyt strukturalny na poziomie 1 % PKB – do 2019 r. W 2015 r. relacja długu sektora
instytucji rządowych i samorządowych do PKB osiągnie szczytowy poziom 51,7 %;
w następnych latach rząd planuje jej zmniejszanie, tak aby sprowadzić ją do poziomu 49,1 %
w 2018 r. Scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę tych prognoz budżetowych
jest wiarygodny w 2015 r., a w odniesieniu do 2016 r. odzwierciedla korzystne założenia.
Na
podstawie ogólnej oceny przewiduje się, że Polska dokona w 2015 r. wymaganej korekty
prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego, ponieważ wzrost
wydatków netto jest niższy od wartości odniesienia. Nie sprecyzowano dostatecznie środków
mających na celu osiągnięcie docelowych wartości deficytu, planowanych od 2016 r.
W świetle prognozy Komisji z wiosny 2015 r.
istnieje ryzyko pewnego odchylenia od
wymaganej korekty w 2016 r. z uwagi na fakt, że korekta strukturalna jest mniejsza od
wymaganej.
W 2016 r. konieczne będą zatem dodatkowe środki. W opinii Rady, opierającej
się na ocenie programu konwergencji i biorącej pod uwagę prognozę
Komisji z wiosny 2015 r., można oczekiwać, że Polska zasadniczo spełni warunki paktu
stabilności i wzrostu.
Dochody podatkowe można zwiększyć poprzez ograniczenie obecnie
nadmiernie rozpowszechnionego stosowania obniżonych stawek podatku VAT i poprawę
skuteczności działania administracji podatkowej.