Temat dla wszystkich w celu wymiany wrażeń i opinii.
Temat dla wszystkich w celu wymiany wrażeń i opinii.
Ja mam uwagę co do zasad bitewnych, szkoda waszego czasu na ich wypróbowywanie bo wiadomo że będą niezbalansowane. Max 50% armii to szermierze więc Rzym i wszyscy celtowie mogą przy spamować mocnymi szermierzami wspartymi tanimi ale niezwykle opłacalnymi szermierzami (hastatii, wojownicy celtyccy). To już było zanim wprowadziliśmy ograniczenia na liczbę szermierzy i na Bursztynowym Szlaku powstała patologia że wszyscy grali na samą piechotę. I tu będzie to samo Rzym, Arwernowie, Bojowie, Tylis będą nie do zatrzymania.
Otrzymałem arkusz Kolchidy. Po zapoznaniu się z nim uważam, że arkusz jest bardzo przejrzysty i choć na pierwszy rzut oka wydaje się obszerny to tak po prawdzie nie wiele jest tam rubryk do wypełniania. Większość współczynników liczy się sama a jego wypełnienie to dla zaznajomionego już z nim gracza 10-20 minut. Ewentualną robotę przy jego obróbce będzie miał zapewne MG. Z perspektywy gracza to naprawdę nic skomplikowanego i nie zajmuje wiele czasu/wiele rzeczy jest zaczerpniętych z poprzedniego arkusza więc to spore ułatwienie. Jak dla mnie kawał bardzo dobrej roboty, dzięki Nies
Natomiast chciałbym prosić o sprawdzenie w arkuszu Kolchidy:
- wartość dinari dla koszar w prowincji Sarai (wydaje mi się że powinno być 2000 a nie 2400)
- koszt utrzymania szpiega w tabelce "Akcje szpiegowskie" (wykreślić?).
Już na wstępie widać, że eldorado finansowe panujące w poprzedniej Kampanii Antycznej nie spotka nas w tej odsłonie.
Edit: Co do zasad bitewnych Nieśmiertelnik zaproponował 40% dla piechoty do walki w zwarciu, przy zachowaniu max 3 miecze powyżej 1000 i max 5 tych samych jednostek (ja bym pozostał jednak przy 6 takich samych jednostkach oraz określił że piechota ogółem nie może stanowić więcej jak 60 lub 70 % - bo nie jest to w zasadach doprecyzowane). To w gruncie rzeczy to samo co 8 mieczy dla np takiej Galacji. Mnie zresztą najbardziej przeraża ogarnięcie np 36 jednostek dla licznych armii, bo dziś sobie spróbowałem i powiem szczerze, że sajgon to mało powiedziane.
Ostatnio edytowane przez rafjar ; 05-02-2017 o 23:43
Nie martw się Seba. Zasady na końcu i tak będą takie, jakie uznacie za optymalne. To co wprowadzam tutaj ma jedynie umożliwić zmianę optyki. Po poprzedniej Kampanii, dziesiątkach turniejów i setkach bitew online każdy ma wszyte silne przekonanie: Porażka to tragedia.
W tej Kampanii chciałbym tak wszystko dopasować, by można było odejść od tego stwierdzenia.
Utrata jednej prowincji, ale kosztem dużych strat u przeciwnika, a małych u siebie, może dać się przekuć w zwycięstwo w dłuższej perspektywie. Po to jest możliwość wprowadzenia licznych armii i po to zabiegi przy zmianie obowiązujących zasad. Jeżeli w przypadku armii liczącej 16.000 ludzi zastosujemy +1 za każde 2.000+, będzie to oznaczało, że "Liczna armia" oblegająca stolicę jakiejś nacji będzie musiała liczyć max 10-11 mieczy, max 16-17 piechoty. Z automatu będzie to armia w okolicach 25 jednostek, albo będzie to armia z licznymi, aczkolwiek nieprzydatnymi jednostkami kawalerii i nieco bardziej przydatnymi miotaczami.
To spowoduje, ze nikt murów atakować nie będzie, a wszyscy będą starać się załatwić sprawę oblężeniem.
@Rafjar
Usunę koszt utrzymania Szpiega i podeślę arkusz wieczorkiem.
Podobnie w przypadku pozostałych Graczy.
2.400 nie jest błędem. Łączna ilość wojska w koszarach to suma 2 x 11.700.
@everybody
Widzicie mapę, macie zapewne pomysł jak ustawić poziom rozwoju poszczególnych prowincji. Ma być 1 x trójka, 2 x dwójka i 4 x jedynka.
Armie - w jedynce małe, w trójce duża.
Możecie podesłać mi swoje preferencje - ustawię to w Arkuszach i odeślę po naniesieniu wszystkich poprawek.
W końcu Władca wie najlepiej jak swój kraj rozwijać
Pola edytowalne dla Gracza są zaznaczone kolorem szarym w tabelach.
Ruszamy asap.
Na pierwszy rzut oka , arkusz wydaje się "przesadnie duży, i rozbudowany". Oczywiście to tylko pierwsze przemyślenia ; po 10 min przeglądania, zauważyłem że wszystko jest czytelne dla gracza jak i MG > Znajdują się w arkuszu nie tylko informacje o handlu, ale i o wojnach / soj. itp. co powinno przyspieszyć i ułatwić prace MG {który, wcześniej musiał przeglądać monotonnie wszystkie ambasady by szukać błędów w arkuszu}. Prócz temu mam wątpliwości co do stanu skarbca ; czas odkryje czy będzie zbalansowanie na które {jak przypuszczam} każdy czekał.
Kiedy mniej wiecej optymistycznie i pesymistycznie wystartuje wka2?
Optymistycznie na początku marca, a pesymistycznie ..... tez na początku marca . Oczywiście jak dopiszą chętni....
@GoldeRox.
Sorka Goldie, ale w dwóch linijkach nie umiem tego wszystkiego zmieścić. Zrobiłem 6 tur testu i począwszy od czwartej stan finansów zaczynał się powoli poprawiać.
Warunek 1
Nie można wszystkiego wydać na starcie.
Warunek 2
Nie można unikać walki przez kilka tur jak Rzym w WKA1.
Ogromny "+" za dopasowanie kolorów frakcji do kolorów arkuszy. Niby nie taki duży dodatek, ale dla nie uzupełnia "lukę w klimacie" samych arkuszy.
Rekrutacja jest na ciekawym poziomie, aczkolwiek brakuje mi opcji "zatrzymania/wznowienia ciągu poborowego", prosiłbym o dodanie 1 kolumny obok "rekrutacji armii" jak i "koszar" na "+" {rekrutacje auto.} i "-" { na zatrzymanie auto rekrutacji}. Nie wyobrażam sobie żeby co turę miały się rekrutować bez końca jednostki, które na obecną turę nie potrzebuje, aczkolwiek muszę płacić za ich utrzymanie. {Możliwe również, że źle odczytałem motyw MG względem rekrutacji / za co z góry przepraszam}
Nie wiemy jeszcze jakie korzyści finansowe dadzą nam kierunki rozwoju gospodarki typu "rolnictwo" czy "przemysł", ale na obecną chwilę mogę śmiało powiedzieć że "eldorado" zniknie dla AKTYWNYCH graczy {wojny, itp.} > po wygranej bitwie nie można uzupełnić "magicznie" wojsk > lecz trzeba doprowadzić posiłki z własnych terenów , lub "zabunkrować się" w nowej prowincji i czekać {dosyć długo po obfitej w trupy bitwie} na uzupełnienie z koszar.
Podsumowując ; Pierwsze wrażenia wypadły dobrze {jedynie miałem osobiste problemy ze zrozumieniem cyklu rekrutacji i tym związanym cyklom} ale po wgłębnej analizie {i niezastąpionej pomocy od Rajfara} udało mi się zrozumieć {chyba} cały arkusz w mniej niż w 1h. /jeszcze raz graty dla naszego MG za kawał dobrej roboty /// + osobista pochwała za kolory w arkuszu.
/dalsze opinie i wpisy pod koniec nowej tury.
Panowie, podkrecmy może trochę tempo kampanii testowej żeby przelecieć jak najwięcej tur. Dzięki temu lepiej sprawdzimy jak spisuje się gospodarka/rekrutacja i uzupełnienia armii/działania wywiadowcze/bitwy licznych armii etc. Nawet jak popelnimy jakieś błędy decyzyjne wynikające z pośpiechu to wyjdzie to na plus dla wniosków które wyciagniemy z tego testu. Ja już widzę pewne mankamenty podjętych przeze mnie kroków, ale po to jest przecież ta kampania.