K-Wagen (GrossKampfwagen)
W marcu 1917 roku niemieckie naczelne dowództwo podjęło decyzję, o budowie cieżkiego pojazdu pola bitwy. Miał nim być 120 - 150 tonowy czołg superciężki. Projektem zajął się inżynier Josef Vollmer. Nowy czołg miał być uzbrojony w potężne forteczne armaty kal. 77mm oraz od 6 do 7 karabinów maszynowych MG 08/15 k7,92mm. Czołg mógł poruszać się z prędkością maksymalną 4 km/h. Nie stanowiło to jednak większego kłopotu, gdyż 'K-Wagen' (jak później został nazwany) miał być przede wszystkim bronią obronną, ruchomą fortecą kierowaną na najbardziej zagrożone odcinki frontu. 28 czerwca niemieckie naczelne dowództwo złożyło zamówienie na 10 czołgów tego typu. Pojazd oficjalnie został nazwany 'K-Wagen' (znany jest także pod nazwą GrossKampfwagen lub Kolossal). W trakcie realizacji zamówienia dwukrotnie zmieniano napęd. Początkowo K-Wagen miał być napędzany jedynie dwoma silnikami o mocy 200 KM. Kiedy zdano sobie sprawę, iż taka jednostka napędowa jest zupełnie niewystarczająca, zmieniono silniki na znacznie wydajniejsze lotnicze Daimler-Benz o mocy 650 KM.
Kolejnym problemem okazała się masa czołgu i związana z nią możliwość transportu. 150 tonowy pojazd okazał się za ciężki dla jakiejkolwiek lory kolejowej czy mostu. Problem ten rozwiązano poprzez przystosowanie K-Wagena do rozkładania na 30 tonowe elementy możliwe do transportu za pomocą kolei. Po przybyciu na miejsce czołg miał być składany za linią frontu przed walką. Załoga liczyła 27 żołnierzy: Dowódca, dwóch kierowców, sygnalista, oficer artylerii, 12 kanonierów, 8 członków obsługi karabinów maszynowych oraz dwóch mechaników. (niektóre źródła podają, iż załoga K-Wagena liczyła tylko 22 żołnierzy) Co ciekawe, kierowcy nie mieli wizjerów, przez które mogliby obserwować teren. Kierunek i wskazówki dotyczące prędkości i wykonywanych manewrów przezywał im bezpośrednio dowódca. Od samego początku pojazd był produkcyjnym, technologicznym i logistycznym koszmarem. Wielkość pojazdu zmuszała producentów do tworzenia niemal każdego elementu od podstaw. Do projektu włączono firmy prywatne zajmujące się inżynierią lądową. W trakcie produkcji niemieckie naczelne dowództo widząc na jakie trudności napotyka budowa K-Wagena uznała, iż pojazd będzie niepraktyczny na polu walki. Tym samym anulowało zamówienie na 10 egzemplarzy. Jedynie dwa prototypy K-Wagena zostały zbudowane do września 1918 roku. Nie zdołano jednak użyć ich na froncie. Po kapitulacji Niemiec, podpisaniu Traktatu Wersalskiego oba czołgi zostały zniszczone. Nie wiadomo czy kiedykolwiek te dwa prototypy wyjechały o 'własnych siłach' z fabryki oraz czy poddano je jakimkolwiek testom.
dane techniczne:
masa bojowa: 120 - 150 ton ?
opancerzenie: do 30 mm
uzbrojenie: 4 działa 77 mm, 7 karabinów maszynowych 7.92 mm Maxim
jednostka napędowa: dwa silniki V6 Daimler-Benz o mocy 650 KM każdy
prędkość maksymalna: od 4 do 7 km/h