Strona 7 z 12 PierwszyPierwszy ... 56789 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 70 z 112

Wątek: Helikoptery śmigłowce

  1. #61
    Cześnik Awatar Ponury Joe
    Dołączył
    Oct 2009
    Lokalizacja
    Little Poland
    Postów
    204
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    22
    Otrzymał 112 podziękowań w 54 postach
    Przede wszystkim trzeba pamiętać, że B-52 jest bombowcem powstałym w latach 50 ubiegłego wieku, a wtedy realia walki powietrznej były zupełnie inne. Obecnie strącenie tego typu maszyny nie stanowi żadnego problemu dla współczesnych myśliwców odrzutowych. Doktryna użycia bombowców strategicznych zmieniała się w czasie, ale zawsze warunkiem koniecznym było posiadanie przewagi w powietrzu. Inaczej samoloty tego typu ponosiły duże straty, co stawiało pod znakiem zapytania sens używania tych koszmarnie drogich maszyn. Sama idea bombowca strategicznego polegała na tym, że miał on być niedostępny dla samolotów myśliwskich przeciwnika. Liczył się maksymalny pułap lotu takiej maszyny, który z reguły wynosił około 10 000 metrów. To oznaczało, że większość myśliwców tłokowych nie była w stanie wzbić się tak wysoko, aby móc je zaatakować. Oczywiście próbowano wzmacniać moc owych silników i pod koniec II wś. niemieckie myśliwce osiągały te wysokości, ale kosztem czasu operowania po jej osiągnięciu. Chodziło przede wszystkim o zużycie paliwa, które znacząco wzrastało wraz z zwiększeniem mocy. W efekcie nawet gdy samolot myśliwskie zdołały przechwycić bombowce strategiczne przelatujące na swoim maksymalnym pułapie, to i tak nie były w stanie skutecznie ich zwalczać. Słabość broni pokładowej (głównie km-y i działka lotnicze niewielkiego kalibru) sprawiała, że myśliwce nie były w stanie szybko uporać się maszynami typu B-29 Superfortress, lecącymi dodatkowo w kluczu i zapewniającymi sobie nawzajem wsparcie za pomocą karabinów pokładowych. Sytuację zmieniło pojawienie się silników odrzutowych, które w sposób znaczący skróciły czas wznoszenia się samolotu, a więc i przez dłuższy okres czasu piloci myśliwców mogli zwalczać bombowce strategiczne na ich maksymalnych pułapach. Trzeba jeszcze tutaj dodać, że bombardowanie z dużej wysokości było bardzo mało precyzyjne i z reguły w czasie II wś. bombowce strategiczne na czas zrzutu ładunku obniżały pułap do około 3-4 tys.metrów, co oczywiście narażało je na większe ryzyko, ale zapewniało znaczenie lepszą precyzję bombardowania.

    Pojawienie się samolotów odrzutowych oznaczało zatem początek końca masowego użycia bombowców strategicznych. Z czasem myśliwskie odrzutowe znacząco zwiększyły swoją siłę ognia. Przede wszystkim rozwój rakiet typu powietrze-powietrze znacząco nadwyrężył sensowność dalszego wykorzystywania kosztownych przecież bombowców strategicznych. Ale prawdziwym gwoździem do trumny tego typu maszyn są rakiety ziemia-powietrze, których skuteczność nie tak dawno mogliśmy zaobserwować na przykładzie zestrzelenia malezyjskiego Boeinga nad Ukrainą. Trzeba pamiętać, ze tego typu samoloty są potwornie drogie w konstrukcji i utrzymaniu, a ich skuteczność bojowa coraz bardziej spada. Dlatego też wypierane są przez systemy rakietowe (rakiety balistyczne średniego i dalekiego zasięgu) oraz mniejsze samoloty, które dzięki rozwojowi techniki osiągają nieraz potencjał niszczący podobny do bombowców strategicznych, a są o wiele trudniejsze do wykrycia i zniszczenia. Do tego trudno ukryć tak duży samolot w dobie nowoczesnych systemów radarowych. Dlatego też obecnie samoloty tego typu są używane w roli straszaków do przenoszenia broni atomowej. Inne zastosowanie obarczone jest zbyt dużym ryzykiem, choć trzeba tutaj zawsze brać pod uwagę potencjał ewentualnych stron konfliktu.

  2. #62
    Łowczy Awatar Hannibal Barkas
    Dołączył
    May 2014
    Postów
    189
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    39
    Otrzymał 8 podziękowań w 4 postach
    Więc z Twojej wypowiedzi łatwo wyciągnąć jeden wniosek b-52 nie ma obecnie żadnego znaczenia
    Zastanawia mnie jeszcze ilość śmigłówców w porównaniu do ilości samolotów. Czego jest więcej i dlaczego?
    I czy walki śmigłowiec vs samolot itp. w ogóle się odbywają?
    Czy artyleria p-lot zestrzeliwuje cele od jakiegoś pułapu, a poniżej tego pułapu mieszczenie celów przejmuje artyleria p-lot lufowa?

  3. #63
    Cześnik Awatar Ponury Joe
    Dołączył
    Oct 2009
    Lokalizacja
    Little Poland
    Postów
    204
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    22
    Otrzymał 112 podziękowań w 54 postach
    O nie, to zdecydowanie zbyt daleko idący wniosek. Powtarzam, wszystko zależy do potencjału walczących stron i ogólnych zdań stawianych tego typu maszynom. W warunkach pełnej dominacji w powietrzu, a przecież ta jest podstawą amerykańskiej doktryny wojennej, B-52 to nadal potężna broń. Wystarczy spojrzeć na to (http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ay_arms_06.jpg) zdjęcie, aby zrozumieć potencjał niszczący tego typu samolotów. W warunkach dominacji w powietrzu nadal można używać tych bombowców do wykonywania uderzeń konwencjonalnych, a dzięki rozwojowi systemów radarowych i technologii rakietowych, konstrukcja ta może zostać użyta do montowania rakiet sterowanych różnego typu i przeznaczenia. Ja tylko stwierdziłem, że era konwencjonalnych bombowców strategicznych dobiega końca z przyczyn, które wcześniej wymieniłem. Trzeba pamiętać, że obecnie nie ma ryzyka wojny światowej, w której byłaby konieczność dokonywania zmasowanych nalotów konwencjonalnych, a przecież do tego zostały stworzone bombowce takie jak B-52. Nie będziesz przecież używał klucza B-52 przeciwko Talibom w Afganistanie lub ISIS w Syrii. To tak jakbyś muchę siedzącą na ścianie w swoim pokoju chciał sprzątnąć za pomocą granatnika. Niby można, ale po co? Obecnie większość konfliktów to konflikty asymetryczne, gdzie liczy się precyzyjny atak w konkretne cele oraz minimalizacja możliwości utraty maszyny oraz pilota/załogi. Dlatego właśnie Amerykanie pracują nad maszynami typu Lockheed F-117 Nighthawk czy Northrop B-2 Spirit i wykorzystaniem technologii stealth. Połączenie tej technologii z możliwością przenoszenia przez te samoloty broni jądrowej stawia po prostu pod znakiem zapytania dalszy rozwój bombowców strategicznych. Ale nie oznacza to oczywiście, że obecne samoloty tego typu są już kompletnie nieprzydatne. Przeciwnie, są one ciągle modernizowane i ulepszane, a nieużywane maszyny Amerykanie magazynują i zabezpieczają na słynnym cmentarzysku samolotów w Arizonie. Wystarczy odpowiedni rozkaz i znajdujące się tam kadłuby można ponownie przywrócić do służby. Tak więc to nie jest takie hop siup, bo przecież mówimy tutaj o broni wartej biliony dolarów. Rozróżnijmy perspektywy rozwoju od bieżącego zastosowania. Tyle gwoli sprecyzowania mojej poprzedniej wypowiedzi.

    Co do reszty Twoich pytań, to są one zbyt ogólne.
    1) Różne kraje, o różnych potencjałach mogą mieć rożny stosunek helikopterów do samolotów bojowych. Wszystko zależy od pieniędzy, ale też od ogólnej strategii obrony i ewentualnych zagrożeń. Każdy kraj we własnym zakresie modyfikuje ten stosunek i trudno tutaj dopatrywać się jakiejś ogólnej prawidłowości.
    2) Trzeba pamiętać, że śmigłowiec bojowy ma inne zadania taktyczne na polu walki od myśliwca. Jego głównym zadaniem jest wspieranie natarcia piechoty, zwalczanie pojazdów opancerzonych wroga, walka z innymi śmigłowcami oraz ewentualna ochrona lub wykonywanie operacji transportowych w ramach pola bitwy. Natomiast głównym zadaniem myśliwców jest zapewnienie dominacji powietrznej nad polem bitwy, a zatem przede wszystkim zwalczanie wrogich myśliwców lub samolotów szturmowych. A to oznacza, że w zakresie ich obowiązków może wystąpić konieczność zwalczania wrogich śmigłowców bojowych. Trudno tutaj też mówić o ewentualnej walce, bo współczesne myśliwce wielozadaniowe mają ogromną przewagę nad śmigłowcami, więc raczej mówiłbym tutaj właśnie o zwalczaniu śmigłowców przez myśliwce.
    3) Nie ma czegoś takiego jak artyleria plot. lufowa. Mamy działa przeciwlotnicze różnego kalibru. Z reguły działa o kalibrze mniejszym od 40 mm nazywa się działkami przeciwlotniczymi. Działa te mogą być sprzężone lub pojedyncze. Mogą być stacjonarne lub samobieżne, a więc zamontowane na podwoziu kołowym lub gąsienicowym. Potem mamy pociski ziemia-powietrze o różnym stopniu zaawansowania. Od ręcznych zestawów (np. GROM) po całe systemy rakiet kierowanych ziemia-powietrze (np. 9K37 Buk, 9K33 Osa). Generalnie każdy rodzaj broni plot. ma określony maksymalny zasięg skutecznego ostrzału, który zależy również od rodzaju użytej amunicji.
    Ostatnio edytowane przez Ponury Joe ; 29-03-2015 o 19:07

  4. #64
    Łowczy Awatar Hannibal Barkas
    Dołączył
    May 2014
    Postów
    189
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    39
    Otrzymał 8 podziękowań w 4 postach
    Czy ta technologia (stealth) działa?
    Czytałem że f-117 w Jugosławii zestrzelono...

    Co do tych śmigłówców i samolotów. To czy śmigłowce mogą niszczyć samoloty? A co w sytuacji gdy samoloty walczyły przewagę w powietrzu? można nimi atakować odziały naziemne, ale czy nie mogą być też skierowane do kompletnego zniszczenia sił w postaci helikopterów? I czy je nieczczą? Rakietami? Działkami?

  5. #65
    Podkomorzy Awatar Bronti
    Dołączył
    Aug 2009
    Lokalizacja
    Susz
    Postów
    1 529
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    257
    Otrzymał 118 podziękowań w 79 postach
    Trzeba pamiętać, że obecnie nie ma ryzyka wojny światowej, w której byłaby konieczność dokonywania zmasowanych nalotów konwencjonalnych, a przecież do tego zostały stworzone bombowce takie jak B-52. Nie będziesz przecież używał klucza B-52 przeciwko Talibom w Afganistanie lub ISIS w Syrii.
    Zaraz zaraz z tego co się orientuje B 52 były używane do nalotów na pozycję Talibów w Afganistanie. Wystarczy wpisać hasło w google

    https://www.youtube.com/watch?v=gXGNEtfy1R4

  6. #66
    Cześnik Awatar Ponury Joe
    Dołączył
    Oct 2009
    Lokalizacja
    Little Poland
    Postów
    204
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    22
    Otrzymał 112 podziękowań w 54 postach
    Cytat Zamieszczone przez Hannibal Barkas Zobacz posta
    Czy ta technologia (stealth) działa?
    Czytałem że f-117 w Jugosławii zestrzelono...

    Co do tych śmigłówców i samolotów. To czy śmigłowce mogą niszczyć samoloty? A co w sytuacji gdy samoloty walczyły przewagę w powietrzu? można nimi atakować odziały naziemne, ale czy nie mogą być też skierowane do kompletnego zniszczenia sił w postaci helikopterów? I czy je nieczczą? Rakietami? Działkami?
    Stealth to zbiorowa nazwa wszelkich zabiegów technicznych mających na celu zminimalizowanie możliwości wykrycia danego obiektu. Nie oznacza to jednak, że samolot wykorzystujący stealth nagle stanie się całkowicie niewidzialny i przez to niezniszczalny. Generalnie w tym wszystkim chodzi o to, aby wróg jak najpóźniej wykrył samolot, co przekłada się na ograniczenie jego możliwości przeciwdziałania. W wypadku samolotów chodzi oczywiście o uniknięcie namierzenia przez systemy radarowe, które potrafią wykryć cel na długo przed tym, nim ten wleci np. w strefę powietrzną danego kraju.

    Jeśli śmigłowiec ma na uzbrojeniu rakiety powietrze-powietrze naprowadzane na podczerwień, to może niszczyć cele powietrze, w tym samoloty. Nie siedzę w temacie aż tak głęboko, aby wiedzieć, czy takie przypadki były. Trzeba pamiętać, że zarówno śmigłowce, jak i myśliwce mogą przenosić różne rodzaje uzbrojenia (rakiety rożnych typów, bomby), w zależności od celów taktycznych, które mają osiągnąć. Jeśli celem jest dominacja powietrzna, to logicznym jest zamontowanie pod kadłubem maszyny rakiet p-p, których przeznaczeniem jest niszczenie celów powietrznych.

    Cytat Zamieszczone przez Bronti Zobacz posta
    Zaraz zaraz z tego co się orientuje B 52 były używane do nalotów na pozycję Talibów w Afganistanie. Wystarczy wpisać hasło w google

    https://www.youtube.com/watch?v=gXGNEtfy1R4
    Ok, tylko nie w tym rzecz. Odsyłam jeszcze raz do moje wypowiedzi, gdzie użyłem zwrotów: "klucz B-52", czyli większa liczba tych maszyn operująca w zwartej grupie, oraz "zmasowane naloty", a więc naloty powtarzalne, o silnym natężeniu na liczne cele naziemne (tzw. naloty dywanowe, patrz II wś., wojna w Wietnamie). Czym innym jest użycie B-52 do taktycznych ataków konwencjonalnych, a czym innym wykorzystywanie potencjału tego samolotu w ujęciu strategicznym. Takie same zadania jakie w Afganistanie realizowały B-52 mogły wykonywać inne rodzaje maszyn (myśliwce wielozadaniowe i samoloty szturmowe). To jest to, o czym pisałem wcześniej. Wszystko zależy od potencjału obu walczących stron. Ech, za dużo wątków tu się miesza i trudno utrzymać przejrzystość wypowiedzi.

  7. #67
    Podkomorzy Awatar Chaak
    Dołączył
    May 2011
    Postów
    1 844
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    262
    Otrzymał 254 podziękowań w 191 postach
    Cytat Zamieszczone przez Hannibal Barkas Zobacz posta
    I czy walki śmigłowiec vs samolot itp. w ogóle się odbywają?
    W wojnie iracko-irańskiej Iran używał samolotów (F-4 Phantom) do zwalczania irackich śmigłowców (Mi-24). Do tego był wtedy jeden przypadek zestrzelenia samolotu przez śmigłowiec. Także takie walki są raczej rzadkim przyadkiem.

    寧我負人,毋人負我。
    曹操

  8. #68
    Łowczy Awatar Hannibal Barkas
    Dołączył
    May 2014
    Postów
    189
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    39
    Otrzymał 8 podziękowań w 4 postach
    Są one rzadkim przypieckiem ze względu na stosowane powietrzne doktryny użycia śmigłowców i helikopterów czy raczej z braku przypadków wojen stron o podobnym potencjale lotniczym?

    Czy walki śmigłowiec vs śmigłowiec się zdarzają?
    Ostatnio edytowane przez Hannibal Barkas ; 02-04-2015 o 19:24

  9. #69
    Łowczy Awatar Hannibal Barkas
    Dołączył
    May 2014
    Postów
    189
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    39
    Otrzymał 8 podziękowań w 4 postach
    Mam jeszcze jedno pytanie trochę nie związane z tematem.
    Coraz bardziej zastanawia mnie użycie bojowe BWP, czołgów i samobieżnych zestawów przeciwlotniczych.
    Jak wygląda w walce np. na pustyni ich rozstawienie? Czy na przedzie pojadą czołgi za nimi bwp a na końcu SZP? (chodzi mi tu o wyimaginowane starcie, taką partię szachów gdzie siły są podobne liczenie, obie dysponują lotnictwem)

  10. #70
    Podkomorzy Awatar Chaak
    Dołączył
    May 2011
    Postów
    1 844
    Tournaments Joined
    0
    Tournaments Won
    0
    Podziękował
    262
    Otrzymał 254 podziękowań w 191 postach
    Cytat Zamieszczone przez Hannibal Barkas Zobacz posta
    Są one rzadkim przypieckiem ze względu na stosowane powietrzne doktryny użycia śmigłowców i helikopterów czy raczej z braku przypadków wojen stron o podobnym potencjale lotniczym?

    Czy walki śmigłowiec vs śmigłowiec się zdarzają?
    Co do walk śmigłowiec/samolot vs śmigłowiec to wydaje mi się, że ich brak jest spowodowany ich brakiem po obydwu stronach obecnych konfliktów. Któryś z rosyjskich helikopterów (chyba Ka-50, cz któraś z jego wersji) podczas projektowania miał posiadać możliwość zwalczania NATOwskich śmigłowców szturmowych (np. AH-64 Apache), także takie potyczki są w planach.
    Nawiązując do samolotów to moim zdaniem samoloty szturmowe (np. A-10, Su-25) z racji niższych prędkości i operowania na niższych pułapach mogłyby być skuteczne przeciwko helikopterom jeśli zastosowano by na nich odpowiednie uzbrojenie. Na pewno w Iraku Amerykanie często uzbrajali A-10 w rakiety powierze-powietrze, jednak nie wiem czy mieli okazję ich na czymś użyć.

    寧我負人,毋人負我。
    曹操

  11. Użytkownicy którzy uznali post Chaak za przydatny:


Strona 7 z 12 PierwszyPierwszy ... 56789 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •